- 10 proc. dochodów gospodarstwa domowego - w gospodarstwie 5-osobowym i większym.
Jeżeli średni miesięczny dochód danego gospodarstwa domowego (czyli najczęściej rodziny) jest równy lub wyższy od 150 proc. kwoty najniższej emerytury w wypadku gospodarstwa jednoosobowego (tj. 1198,77 zł) lub 100 proc. tej kwoty w wypadku gospodarstwa wieloosobowego (tj. 799,18zł), wówczas dla celów obliczenia dodatku mieszkaniowego przyjmuje się wydatki poniesione przez osobę otrzymującą dodatek w wysokości:
-20 proc. dochodów gospodarstwa domowego - w gospodarstwie jednoosobowym,
-15 proc. dochodów gospodarstwa domowego - w gospodarstwie 2-4-osobowym,
- 12 proc. dochodów gospodarstwa domowego - w gospodarstwie 5-osobowym i większym.
Trzeba też pamiętać, że wcześniej te osoby muszą spełnić warunek dochodu przypadającego na jedną osobę.
Uwaga!
Dodatek przyznaje się na sześć miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca, następującego po dniu złożenia wniosku. Wpływa on na konto administracji domu i pomniejsza należność za mieszkanie osoby, która go dostała. Właścicielom domów jednorodzinnych pieniądze wypłaca się do ręki. Gdy osoba, której przyznano dodatek, nie płaci komornego na bieżąco, tj. przez ponad dwa pełne miesiące wypłata jest wstrzymywana do czasu pokrycia zaległości. Świadczenie wygasa, gdy zaległości nie zostaną uregulowane w ciągu trzech miesięcy od daty wydania decyzji wstrzymującej wypłatę dodatku.
Gdzie formalności
Dodatki przyznaje wójt, (burmistrz, prezydent miasta) a można się o nie starać w urzędzie miasta (gminy) gminie lub ośrodku pomocy społecznej, właściwych ze względu na miejsce zamieszkania zainteresowanego. Można tam dostać formularz wniosku o przyznanie dodatku. Z nim należy zgłosić się do zarządcy domu. Ten musi potwierdzić dane o miejscu zamieszkania, ilości osób, nazwie i siedzibie zarządcy domu, tytule prawnym do zajmowanego lokalu, sposobie ogrzewania pomieszczeń i wody, wydatkach za mieszkanie gospodarstw domowych ubiegających się o świadczenie.
Osoba ubiegająca się o pomoc wypełnia deklarację o dochodach za ostatnie trzy miesiące (druki można dostać w urzędzie gminy lub w ośrodku). Właściciele domów jednorodzinnych dołączają do wniosku oświadczenie, z którego wynika , jaką powierzchnię użytkową i wyposażenie techniczne posiada dom, oraz rachunki dotyczące wydatków na utrzymanie domu.
Trzeba dostarczyć dowód, że dochodu z trzech miesięcy poprzedzające złożenie wniosku wykazany w deklaracji nie rozmija się z rzeczywistością. Emeryci i renciści przynoszą odcinki za ostatnie trzy miesiące (jeżeli emerytura nie wpływa im na konto tylko przynosi listonosz), albo ksero decyzji ZUS o waloryzacji emerytury lub też zaświadczenie z ZUS o wysokości emerytury.
Bezrobotny może przynieść zaświadczenie z urzędu pracy, czy jest zarejestrowany i pobiera zasiłek, pozostali składają zaświadczenie z czego się utrzymywali a jak nie ma dochodów to piszą oświadczenie z czego się utrzymują lub na czyim są utrzymaniu.
Osoba pracująca dostarcza zaświadczenie z pracy o osiąganym dochodzie brutto z trzech miesięcy.