To jedna z praktyk firm Metrohouse & Partnerzy oraz Braci Strzelczyk. Zakwestionowała je prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Na przedsiębiorców Urząd nałożył kary pieniężne w łącznej wysokości blisko 90 tys. zł - infiormuje Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.- Klienci pośredników w obrocie nieruchomościami niejednokrotnie powierzają im dorobek swojego życia. Dlatego zgodnie z prawem przedsiębiorcy ci muszą posiadać licencję potwierdzającą ich kwalifikacje, a swoje usługi powinni wykonywać z zachowaniem szczególnej staranności. UOKIK na bieżąco monitoruje, czy pośrednicy w obrocie nieruchomościami wywiązują się z przestrzegania przepisów chroniących konsumentów. Ostatnio wydane decyzje pokazują, że nie zawsze się tak dzieje.
Postępowania w sprawie Metrohouse & Partnerzy oraz Braci Strzelczyk, zostały wszczęte w grudniu 2011. Wątpliwości UOKiK wzbudziła treść wzorców wykorzystywanych do zawierania umów z konsumentami powierzającymi przedsiębiorcom pośrednictwo m.in. w sprzedaży nieruchomości. Postępowania wykazały, że w formularzach znalazły się postanowienia niezgodne z prawem. Jedna z zakwestionowanych przez Urząd praktyk polegała na stosowaniu przez przedsiębiorców postanowień tożsamych z jedną z klauzul niedozwolonych.
- Metrohouse & Partnerzy oraz Bracia Strzelczyk zastrzegali sobie w umowach na wyłączność prawo do obciążenia pełną prowizją konsumenta, który sprzedał mieszkanie na własną rękę, niezależnie od czynności podejmowanych przez pośrednika w związku ze sprzedażą. Tymczasem zgodnie z prawem przedsiębiorcy nie należy się wynagrodzenie, jeżeli nie wywiązał się z umowy - wyjaśnia rzeczniczka UOKiK.
Wśród praktyk spółki Metrohouse & Partnerzy, do których zastrzeżenia zgłosił Urząd, było posługiwanie się wzorcem umownym, który nie dawał konsumentowi możliwości odmowy wyrażenia zgody na udostępnianie swoich danych osobowych do celów handlowych.