Czy w zderzeniu z takim monopolistą, jakim ciągle jest w Polsce producent i dostawca energii elektrycznej, przeciętny odbiorca prądu jest bezradny?
Miłosława Wach: Pozycja przedsiębiorstw energetycznych w zderzeniu z drobnymi odbiorcami, w szczególności takimi jak gospodarstwa domowe, jest niewątpliwie bardzo silna. Ustawicznie jednak podejmowane są działania, które mają na celu ograniczenie dysproporcji stron przez przyznanie odbiorcom w gospodarstwach domowych dodatkowych uprawnień, jak również nałożenie na przedsiębiorstwa energetyczne szczególnych obowiązków informacyjnych względem drugiej strony umowy.
Dokonana ustawą z 26 lipca 2013 r. (DzU z 2013 r., poz. 984) nowelizacja ustawy – Prawo energetyczne również miała na celu wzmocnienie pozycji konsumenta energii elektrycznej. Przykładowo, w myśl wprowadzonych tą ustawą przepisów sprzedawca energii elektrycznej informuje odbiorcę w gospodarstwie domowym o jego prawach, w tym sposobie wnoszenia skarg i rozstrzygania sporów.
Ponadto sprzedawca energii elektrycznej obowiązany jest do doręczenia odbiorcy w gospodarstwie domowym oraz opublikowania w miejscu powszechnie dostępnym kopii zbioru praw konsumenta energii elektrycznej, czyli sporządzonego przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki i zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbioru praktycznych informacji o prawach konsumentów energii elektrycznej.
Jeśli prądu nie było długo, klient może domagać się od dostawcy bonifikaty