Rzeczpospolira: Novartis zdecydował się na wprowadzenie nowego modelu sprzedaży leków dla pacjentów cierpiących m.in. na choroby rzadkie i ultrarzadkie – płatnik lub ubezpieczyciel mają płacić tylko wówczas, gdy lek zadziała. Dlaczego?
Susanne Schaffert: Z rosnącym uznaniem obserwujemy zmiany na polskim rynku ochrony zdrowia. Zarówno zapowiedź zwiększenia nakładów budżetowych do 6 proc. PKB, jak i wprowadzenie nieodpłatnych leków dla seniorów, to bardzo ważne kroki. Doceniamy także propozycje rozwiązań dotyczących rozszerzenia dostępności do terapii w chorobach rzadkich przez wprowadzenie ich do ustawy refundacyjnej. Uważamy to podejście za innowacyjne i rozumiemy, że jako przedstawiciele rynku farmaceutycznego powinniśmy być dla Ministerstwa Zdrowia partnerem w przeprowadzaniu tych zmian. W Novartis Oncology stawiamy to sobie za cel strategiczny.