– Mamy umowy z 52 wydawnictwami oraz gotowe do startu witryny partnerskie – e-kioski, które będą sprzedawać oferowane przez nas e-booki – powiedział wczoraj na konferencji Bartłomiej Roszkowski, prezes firmy NetPress Digital. To jedna z największych w Polsce firm tej branży, od dwóch lat sprzedająca za pośrednictwem Internetu czasopisma w wersji elektronicznej (obecnie ponad 100).

Przedstawiony wczoraj projekt o znacznie większej skali będzie możliwy dzięki zaangażowaniu funduszu MCI Management (zainwestował 1,5 mln zł w 33 proc. akcji). Serwis Nexto.pl będzie platformą dystrybucji cyfrowych publikacji: e-prasy, e-booków i tzw. audiobooków. Ich kupienie będzie również możliwe za pośrednictwem e-kiosków prowadzonych przez partnerów NetPressu na innych witrynach internetowych. – Wydawnictwa w wersji elektronicznej są tańsze o ok. 30 proc. od tradycyjnych. Nasi partnerzy, którzy założą sklepy, będą zarabiali 60 – 70 proc. marży, jaką uzyskujemy od wydawców – powiedział Bartłomiej Roszkowski.

3,3 tys. partnerów już założyło e-kioski, a drugie tyle jest gotowe to zrobić. NetPress oferuje taką możliwość również firmom, które np. już mają witryny internetowe, ale chcą je rozszerzyć o sprzedaż e-booków. Tak więc sklep z artykułami sportowymi może dysponować także e-kioskiem z wydawnictwami o tematyce sportowej.

Nowo uruchamiany serwis Nexto.pl przyciągnął do współpracy takie wydawnictwa, jak m.in. W.A.B., wydawców podręczników LektorKlett, Langen-scheidt, wydawnictwa specjalistyczne Helion, Wiedza i Praktyka, Placet. – Wzrost zainteresowania e-bookami to tendencja światowa, przygotowaliśmy więc ofertę książek w wersji cyfrowej i liczymy, że dzięki nowemu serwisowi dotrzemy do szerszej grupy odbiorców – uzasadnia współpracę z NetPress Digital Norbert Słupski z wydawnictwa Langenscheidt. Problemem w rozbudowywaniu oferty nowego serwisu mogą być kwestie związane z prawami autorskimi. Aby wydawcy mogli oferować dzieła w formie elektronicznej, muszą przejrzeć lub uzupełnić umowy z autorami.

NetPress wkrótce może doczekać się poważnego konkurenta. W biznes z e-bookami wchodzi bowiem portal Money.pl, który obejmie 51 proc. udziałów w firmie DigitalAll. Sprzedaje ona 200 tytułów publikacji. Wkrótce uruchomi platformę Zixo, także z programem dla partnerów.