Najbardziej efektownie rośnie kielecki Kolporter. Według danych Izby Wydawców Prasy za ubiegły rok rozwozi do kiosków i salonów prasowych 36,6 proc. nakładu gazet i magazynów w kraju. To o 2,7 punktu procentowego więcej niż rok wcześniej.
– To skutek wzrostu obrotów obsługiwanych przez nas punktów, bo ich liczba prawie się nie zmieniła. Nie planujemy zresztą wzrostu sieci także w tym roku. Stawiamy za to na działania merchandisingowe, które poprawiają sprzedaż – mówi Maciej Topolski, rzecznik spółki Kolporter, która dostarcza prasę do 28,5 tys. punktów. Swój udział w rynku minimalnie (o 0,2 pkt proc.) poprawił też krakowski Garmond Press.
Największy spadek udziału w rynku dystrybucji odnotowała najpoważniejsza konkurencja Kolportera – Ruch, który dostarcza prasę do ok. 34 tys. punktów. Zarząd Ruchu po pierwszym półroczu ubiegłego roku sygnalizował, że kurczy się jego sieć sprzedaży. Po dwóch kwartałach utrata własnej sieci sprzedaży Ruchu wynosiła 4 proc., a tylko w trzecim kwartale 2007 r. w porównaniu z drugim skurczyła się o kolejne 2,5 proc. Według zarządu kurcząca się sieć sprzedaży to m.in. efekt rewitalizacji centrów miast, w których władze nie chcą tradycyjnych kiosków. Żeby zahamować utratę sieci sprzedaży, spółka otwiera nowe salony prasowe i chce budować nowoczesne kioski.
Szanse na spektakularne poszerzanie kolporterskiej działalności są jednak na dzisiejszym rynku niewielkie (ostatnie większe przejęcia to zakup kolporterskiej spółki Jard-Press przez Kolportera i Rolkona przez HDS), więc duże firmy wciąż inwestują w nową działalność. Na ich celowniku są przede wszystkim gastronomia (m.in. kawiarnie, które ma HDS Polska, Kolporter i – od niedawna – także Ruch), sklepy (Kolporter ma Meta Markety, a HDS Polska – Virgin i Discovery). W marcu Kolporter ruszy dodatkowo z... usługami kurierskimi. – Startujemy w marcu, w lutym zaczynamy akwizycję klientów. Na razie usługa będzie kierowana do firm i instytucji. Mamy w Polsce 28 oddziałów kurierskich i 700 samochodów ciężarowych. To będzie dodatkowa działalność Kolportera SA, bo założenie jest takie, żeby dywersyfikować zakres operacji tej spółki – mówi Maciej Topolski.