Zaledwie co setny Polak regularnie prowadzi rozmowy telefoniczne za pośrednictwem Internetu – alarmuje w swoim raporcie firma FreecoNet, dostawca sieciowej telefonii. Według zaprezentowanych wczoraj badań TNS OBOP, aż 61 proc. przebadanych w 2007 r. Polaków nie wie, czym jest telefonia internetowa i jak z niej korzystać. To i tak duży postęp w stosunku do 2006 r., kiedy ten wskaźnik wynosił aż 88 proc. Dla porównania, telefonia internetowa znacznie lepiej ma się w Europie Zachodniej. Tam wskaźnik penetracji VoIP wyniósł 13 proc. Prognozy firmy TeleGeography zapowiadają wzrost aż do 40 proc. w 2011 r.
By rozruszać polski rynek, operatorzy będą oferować coraz więcej usług dodanych. Nowym trendem ma być m.in. przekształcenie części firm VoIP w wirtualnych operatorów komórkowych (MVNO). – Łączenie usług ma dużą przyszłość – przekonuje Krzysztof Malicki, prezes Datera SA, twórcy FreecoNet.
Trudno się jednak spodziewać, by wirtualne usługi komórkowe pociągnęły w górę firmy VoIP. Mimo że w Polsce działa już kilkunastu tego typu operatorów, ich udział w rynku komórkowym nie przekroczył 0,1 proc.Naturalnym kierunkiem rozwoju firm oferujących telefonię internetową wydają się usługi dla biznesu, a nie indywidualnych użytkowników. Świadczą o tym liczby. Według badania MSI Indeks z listopada 2006 r. z technologii VoIP korzysta ok. 23 proc. małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Z kolei wg danych firmy Infonetics Research w Europie ten wskaźnik wynosi ok. 37 proc. i ma wzrastać.
Wojciech Piechocki
, portal