Wskaźnik Briefindex, obrazujący wyrażane przez specjalistów opinie nt. sytuacji na rynku, wynosi dziś tylko 57,7 pkt – najmniej od lutego 2004 roku. Indeks jest wyliczany na zlecenie branżowego miesięcznika „Brief” w oparciu o deklaracje ok. 100 dyrektorów marketingu firm z różnych branż, prezesów agencji reklamowych i domów mediowych.
W najnowszej, 19. fali badania obecną sytuację w branży mediowej i reklamowej większość badanych (62 proc.) ocenia jeszcze jako dobrą lub bardzo dobrą – w lipcu jednak takiej odpowiedzi udzieliło aż 81 proc. pytanych.
Przewidywania dotyczące najbliższych trzech miesięcy w branży są już dużo mniej optymistyczne. Aż 40 proc. badanych spodziewa się, że sytuacja na rynku mediów i reklamy się pogorszy. Poprawy spodziewa się 14 proc. Menedżerowie podkreślają, że firmy już zamrażają reklamowe budżety.
„Niektórzy klienci informują mnie, że np. budżet został zamrożony, zlecenie zostało wstrzymane, jest nerwowość” – deklaruje jeden z respondentów cytowany w raporcie. „Większość firm już rozważa zmniejszanie budżetów i ograniczenie budżetów marketingowych, a jestem święcie przekonany, że za dwa – trzy miesiące to już nie będzie rozważanie, tylko cięcie budżetów marketingowych” – mówił jeden z badanych.
Badanie realizuje MillwardBrown SMG/KRC. Najnowsza fala badania została przeprowadzona między 15 i 28 października.