Reklama

Media zwalniają z powodu kryzysu

Firmy tną wydatki reklamowe. Odbija się to na kondycji wydawców. Tylko w tym roku pracę w branży w USA straciło 30 tys. osób. W Polsce zaczyna się to samo

Publikacja: 10.12.2008 03:08

Media zwalniają z powodu kryzysu

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Informacje zza oceanu są porażające. Ponad tysiąc osób zwolniły w ubiegłym tygodniu w USA tylko dwie firmy: Viacom i NBC Universal. Pierwsza pożegnała się z 850 pracownikami (to 7 proc. całej załogi), druga wymówiła posady 500 pracownikom (3 proc. wszystkich zatrudnionych). Kolejne 600 pracowników zwalnia spółka Time Inc. (właściciel magazynu „Time”), aż 1,5 tys. ludzi zamierza wyrzucić Yahoo!, a Gannet Company (wydawca „USA Today”) musi zredukować zatrudnienie o 1,8 tys. osób. W poniedziałek bankructwo ogłosił zadłużony po uszy koncern Tribune, wydawca m.in. „Chicago Tribune” i „LA Times”. Z kolei „The New York Times” rozważa wzięcie kredytu pod zastaw swojej siedziby.

Dane podane właśnie przez prestiżowy amerykański magazyn „Advertising Age” nie wróżą mediom za oceanem dobrego roku. Według pisma zatrudnienie w amerykańskim przemyśle mediowym w tym roku już skurczyło się o ok. 3,5 proc., czyli o ponad 30 tys. etatów.

To skutek coraz mniej optymistycznych prognoz dla rynku reklamy. Agencja ratingowa Fitch przewiduje, że przyszły rok będzie pod tym względem najsłabszy od czasu kryzysowego 2001 roku. Według ZenithOptimedia w przyszłym roku globalnie nie ma już mowy o wzroście wartości reklamowego rynku – wydatki na świecie w porównaniu z tegorocznymi spadną o 0,2 proc., zamiast wzrosnąć o 4 proc., jak jeszcze w październiku szacowali analitycy ZenithOptimedia.

W Polsce eksperci wciąż oczekują zwyżek na reklamowym rynku, ale firmy mediowe i tak tną koszty – zwykle zwalniając pracowników.

– Zwolnienia w Polsce to kwestia czasu. Rynek reklamowy żywo reaguje na zmiany gospodarcze. A to musi się odbić na zatrudnieniu w sektorze mediowym. Redukcje będą mniej drastyczne niż osiem lat temu, ale będą szybsze. Firmy będą się starały wyprzedzić kryzysową sytuację – ocenia Maciej Chodorowski z zarządu firmy CR Media Consulting, która co kwartał podsumowuje reklamowy rynek w Polsce.

Reklama
Reklama

Pierwsze objawy kryzysu w prasie już widać. Niedawno 20 osób zwolniło wydawnictwo Burda Media Polska, które wydaje w Polsce m.in. „Elle” i „In Style”, zwolnienia objęły też Axel Springer, wydawcę „Faktu” i „Forbesa”, pięć osób zwolnił „Puls Biznesu”, a Agora – według nieoficjalnych informacji – zwolniła ponad 20 osób na Ukrainie. Wydawcy rewidują biznesy także w innych krajach. Koncern Gruner + Jahr zamknął trzy tytuły – w Rosji, Niemczech i Holandii.

Media
U właściciela TVN znowu gorąco. Burza mózgów w sprawie przyszłości trwa
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Media
Nasz dziennikarz wyróżniony prestiżową nagrodą
Media
„Chopin, Chopin” podkopał oczekiwania kin co do frekwencji. Co wypełni lukę?
Media
Znalazły się pieniądze na „Lex Huawei”. Rząd przyjął projekt. Teraz Sejm
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Media
Już drugi rząd w Polsce przyjął Lex Huawei. Co będzie dalej?
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama