Firmy tną wydatki reklamowe

Wartość rynku reklamy skurczy się w tym roku o 380 mln zł – wynika z raportu Ad.Media. Tylko Internet oprze się spadkom. Najbardziej ucierpi prasa. Sytuacja na rynku zależy od rozwoju polskiej gospodarki

Publikacja: 10.02.2009 01:26

Firmy tną wydatki reklamowe

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Jeszcze w ubiegłym roku wydatki na reklamę wynosiły 7,46 mld zł, w tym będą warte niecałe 7,08 mld zł. Spadek wartości rynku wyniesie 5 proc. – wynika z najnowszej edycji Ad.Media Raportu o rynku reklamy firmy CR Media Consulting. To pierwsze zmniejszenie się wydatków na reklamę w Polsce od 2002 roku.

Raport szacuje wydatki na reklamę netto – już po odliczeniu powszechnych na rynku reklamowym rabatów.

Zdaniem Macieja Chodorowskiego z zarządu CR Media Consulting ostatnie miesiące nie pozostawiają złudzeń, że ten rok będzie dobry dla polskiej gospodarki. Wzrostu PKB powyżej 3 proc. spodziewają się już tylko najwięksi optymiści.

– Najbardziej prawdopodobne scenariusze oznaczają dla rynku reklamy spadek przychodów. O dynamice tego spadku będzie można więcej powiedzieć w drugim kwartale, który pokaże zarówno kondycję gospodarki po pierwszych miesiącach roku, jak i poziom aktywności reklamodawców w miesiącach o tradycyjnie wyższych nakładach reklamowych – mówi Chodorowski. Jego zdaniem skoku wydatków reklamowych można się spodziewać dopiero przy wzroście gospodarczym na poziomie 4,5 proc. PKB.

W ubiegłym roku wartość rynku reklamy wzrosła o 10,5 proc. W tym roku nie ma nawet szans na zbliżenie się do podobnego rezultatu.

„Pod wpływem znacznego spowolnienia gospodarczego w Polsce i na świecie, w roku 2009 można spodziewać się spadku wartości rynku reklamy nawet o 5 proc. Jedynym medium, które oprze się temu trendowi, będzie Internet, którego przychody będą jednak rosnąć w tempie znacznie niższym niż w ostatnich latach sięgając 16 proc.” – piszą eksperci z CR Media. W ubiegłym roku wydatki na reklamę w Internecie urosły według nich o 33 proc. do ok. 400 mln zł.

Zdaniem analityków CR Media wśród mediów tradycyjnych najlepiej w kryzysie będzie sobie radzić telewizja, której przychody powinny spadać trochę wolniej niż rynkowa średnia. „Najszybszy spadek przychodów reklamowych czeka natomiast prasę, której sytuację pogarszać będzie spadek czytelnictwa oraz aktywności branż o tradycyjnie wysokich wydatkach na reklamę prasową” – podsumowują.

W ubiegłym roku większość mediów mogła pochwalić się wyższymi przychodami reklamowymi. O 13 proc. do 4,3 mld zł zwiększyła się wartość rynku reklamy telewizyjnej, który zyskiwał m.in. dzięki podwyżkom cenników. Dobry rok ma za sobą radio, które zwiększyło wpływy z reklam o 12 proc. do 600 mln zł. Najsłabiej wypada w tym zestawieniu prasa, która zainkasowała wpływy z reklam o 2,5 proc. wyższe niż rok wcześniej (2,2 mld zł). W tym roku spadek może sięgnąć 10 proc.

Na globalnym tle polska prasa nie wypadała jednak wcale tak źle. Zdaniem analityków Barclays Capital w 2009 roku wpływy amerykańskich gazet z reklam spadną o 17 proc.

Bardziej optymistyczne są wstępne szacunki dotyczące rozwoju rynku Tomasza Chełmeckiego, dyrektora generalnego domu mediowego Starlink. Jak podały Wirtualnemedia.pl, według niego w tym roku wartość polskiego rynku reklamy nie skurczy się, ale urośnie maksymalnie o 3 proc.

Gospodarcze spowolnienie spowoduje spadek wydatków na reklamę nie tylko w Polsce. Jeszcze w grudniu sieć domów mediowych ZenithOptimedia podawała, że w tym roku po raz pierwszy od wielu lat nie urośnie już globalny rynek reklamy.

Analitycy firmy drastycznie skorygowali swoje prognozy dotyczące wielkości reklamowego rynku w tym roku. Według nich globalnie wydatki na reklamę spadną o 0,2 proc. do 490, 5 mld dol.

Jeszcze w ubiegłym roku wydatki na reklamę wynosiły 7,46 mld zł, w tym będą warte niecałe 7,08 mld zł. Spadek wartości rynku wyniesie 5 proc. – wynika z najnowszej edycji Ad.Media Raportu o rynku reklamy firmy CR Media Consulting. To pierwsze zmniejszenie się wydatków na reklamę w Polsce od 2002 roku.

Raport szacuje wydatki na reklamę netto – już po odliczeniu powszechnych na rynku reklamowym rabatów.

Pozostało 88% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie