Jeszcze w ubiegłym roku wydatki na reklamę wynosiły 7,46 mld zł, w tym będą warte niecałe 7,08 mld zł. Spadek wartości rynku wyniesie 5 proc. – wynika z najnowszej edycji Ad.Media Raportu o rynku reklamy firmy CR Media Consulting. To pierwsze zmniejszenie się wydatków na reklamę w Polsce od 2002 roku.
Raport szacuje wydatki na reklamę netto – już po odliczeniu powszechnych na rynku reklamowym rabatów.
Zdaniem Macieja Chodorowskiego z zarządu CR Media Consulting ostatnie miesiące nie pozostawiają złudzeń, że ten rok będzie dobry dla polskiej gospodarki. Wzrostu PKB powyżej 3 proc. spodziewają się już tylko najwięksi optymiści.
– Najbardziej prawdopodobne scenariusze oznaczają dla rynku reklamy spadek przychodów. O dynamice tego spadku będzie można więcej powiedzieć w drugim kwartale, który pokaże zarówno kondycję gospodarki po pierwszych miesiącach roku, jak i poziom aktywności reklamodawców w miesiącach o tradycyjnie wyższych nakładach reklamowych – mówi Chodorowski. Jego zdaniem skoku wydatków reklamowych można się spodziewać dopiero przy wzroście gospodarczym na poziomie 4,5 proc. PKB.
W ubiegłym roku wartość rynku reklamy wzrosła o 10,5 proc. W tym roku nie ma nawet szans na zbliżenie się do podobnego rezultatu.