Granicznym momentem w walce o nowego klienta będzie wyłączenie w Polsce analogowej telewizji naziemnej w połowie 2013 roku. – Wtedy pozbawiona telewizyjnego sygnału grupa najmniej zamożnych widzów będzie musiała wybierać – mówi Pająk. I albo nabędzie dekodery do odbioru cyfrowej telewizji naziemnej, albo zdecyduje się na wykupienie abonamentu w platformach cyfrowych.
Na razie podział rynku jest wyraźny. Cyfrowy Polsat ma 2,84 mln klientów, Cyfra+ 1,38 mln, a platforma „n” (bez Telewizji na Kartę) 557 tys. abonentów. Ilu klientów przybędzie im w tym roku? Największy gracz na rynku – Cyfrowy Polsat – nie podaje swoich prognoz, ale już platforma „n” oficjalnie zdeklarowała, że chce mieć do końca roku ponad 700 tys. abonentów. Cyfra+ liczy z kolei, że ten rok będzie równie udany jak poprzedni. – Chcemy utrzymać ubiegłoroczne tempo wzrostu – deklaruje jej szef Bertrand Le Guern. W ubiegłym roku Cyfra+ zwiększyła bazę abonencką o ponad 30 proc., do 1,38 mln. Gdyby udało się jej ten wynik powtórzyć, miałaby pod koniec tego roku ok. 1,8 mln klientów.
Zdaniem ekspertów pod koniec 2009 roku platformom dużo trudniej będzie pozyskać tak wielu klientów jak przed rokiem. – W pierwszym półroczu przyrost abonentów netto był trochę niższy niż rok wcześniej. Drugi kwartał był w ogóle słabszy, bo zarówno w platformie „n”, jak i w Cyfrowym Polsacie sporo klientów było odłączanych. Nawet przy założeniu, że te problemy były przejściowe, wydaje mi się, że łączny przyrost abonentów platform netto w IV kwartale tego roku będzie słabszy niż rok wcześniej – szacuje Sobiesław Pająk.
Przejściowe problemy nie zniechęcają kolejnych firm zainteresowanych cyfrowym rynkiem. Miejsce na rynku będzie sobie wciąż próbowała wywalczyć także satelitarna oferta telewizyjna Telekomunikacji Polskiej, która na koniec I półrocza deklarowała, że ma 144 tys. klientów. – Biorąc pod uwagę, jak szybko TP SA pozyskuje swoich klientów, realne jest, że w II półroczu przyłączy dalszych 150 tys. klientów – uważa Waldemar Stachowiak. Pod znakiem zapytania stoi platforma cyfrowa TVP; w docelowej postaci miała ruszyć 15 grudnia. Firma wciąż czeka na koncesję operatorską, bez której nie może wystartować.
[ramka][srodtytul]100 mln widzów platform cyfrowych [/srodtytul]
Według firmy badawczej Northern Sky Research (NSR), globalny rynek platform okazał się dosyć odporny na zawirowania gospodarcze – na całym świecie wpływy z opłat subskrypcyjnych platform wyniosły pod koniec 2008 roku 65 mld dol. Zdaniem analityków nadal będą rosły i w 2018 r. przekroczą 100 mld dol.