Jesień wyjątkowo niskich cen

Ruszyły jesienne promocje platform cyfrowych. To najlepsza okazja do zmiany dostawcy telewizji. Zdaniem ekspertów w ciągu dwóch – trzech lat platformom może przybyć 1,2 – 2 mln klientów. Perspektywiczny rynek kusi nowych operatorów

Publikacja: 15.10.2009 04:32

Jesień wyjątkowo niskich cen

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Platformy cyfrowe znów rozpoczęły jesienną walkę o klientów. To najbardziej agresywny promocyjnie okres roku. – Realia wymuszają takie działania, aby pozyskać kolejnych nowych klientów. Z roku na rok działania są coraz bardziej agresywne – mówi Bertrand Le Guern, prezes Canal+ Cyfrowego (właściciel Cyfry+).

[ramka]

Poradnik

[b]“Rz” radzi:[/b] [link=http://www.rp.pl/artykul/67344,377799__Rz__radzi__kabel_czy_platforma.html]Kabel czy platforma?[/link][/ramka]

Promocyjna rywalizacja platform to dla klientów okazja zmiany dostawcy usług telewizyjnych i co za tym idzie, szansa na niższe rachunki. W jesiennych ofertach platformy kuszą okresowo darmowymi pakietami i niższymi cenami dekoderów. Obecnych klientów chcą utrzymać nowymi usługami. Są wśród nich m.in. kanały w wysokiej rozdzielczości (HD), dekodery z twardym dyskiem i opcją nagrywania programu (czyli tzw. PVR), wypożyczalnie filmów na żądanie czy możliwość podłączenia kilku telewizorów w ramach jednego abonamentu (tzw. multiroom).

[srodtytul]Rynek z potencjałem[/srodtytul]

Operatorom promocje pozwalają na pozyskanie nowych klientów. A jest o co walczyć, bo potencjalnych użytkowników platform cyfrowych wciąż jest sporo. Obecnie trzy największe platformy mają 4,78 – 5,01 mln abonentów (w zależności od tego, czy uwzględni się klientów Telewizji na Kartę platformy „n”).

Obecnie dostęp do takiej usługi ma w Polsce ok. 68 proc. gospodarstw domowych. – Według mnie stopień nasycenia płatną telewizją w Polsce w perspektywie trzech – pięciu lat można prognozować na 75 – 80 proc. To oznacza, że po płatną telewizję sięgnie jeszcze ok. 1,5 mln gospodarstw domowych – mówił „Rz” Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu, na początku tego roku. Podobnie uważają analitycy.

Zdaniem analityków ostra i kosztowna walka o klientów będzie się toczyła do czasu, aż rynek płatnej telewizji się w Polsce nasyci. – W Polsce jest ok. 14 mln gospodarstw domowych. Udział gospodarstw z dostępem do płatnej telewizji nie powinien przekroczyć 80 proc., co oznacza, że dostęp do takich usług może mieć docelowo 11,2 mln gospodarstw. Przy takich założeniach w perspektywie ok. trzech lat kablówki mogą mieć łącznie ok. 5 mln abonentów, a platformy – 6,2 mln – uważa Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities. To oznacza, że przed operatorami platform wciąż są spore możliwości rzędu ok. 1,2 – 1,5 mln klientów.

Według Sobiesława Pająka, analityka DM IDM SA, to i tak ostrożne szacunki. – Polacy bardzo lubią oglądać telewizję. Według mnie na koniec III kwartału z płatnej telewizji w Polsce korzystało ponad 70 proc. gospodarstw. Możemy dojść do nasycenia na poziomie ok. 84 proc., a więc do zagospodarowania platformom zostało jeszcze ok. 2 mln gospodarstw – mówi Pająk.

[srodtytul]W oczekiwaniu na przymus[/srodtytul]

Granicznym momentem w walce o nowego klienta będzie wyłączenie w Polsce analogowej telewizji naziemnej w połowie 2013 roku. – Wtedy pozbawiona telewizyjnego sygnału grupa najmniej zamożnych widzów będzie musiała wybierać – mówi Pająk. I albo nabędzie dekodery do odbioru cyfrowej telewizji naziemnej, albo zdecyduje się na wykupienie abonamentu w platformach cyfrowych.

Na razie podział rynku jest wyraźny. Cyfrowy Polsat ma 2,84 mln klientów, Cyfra+ 1,38 mln, a platforma „n” (bez Telewizji na Kartę) 557 tys. abonentów. Ilu klientów przybędzie im w tym roku? Największy gracz na rynku – Cyfrowy Polsat – nie podaje swoich prognoz, ale już platforma „n” oficjalnie zdeklarowała, że chce mieć do końca roku ponad 700 tys. abonentów. Cyfra+ liczy z kolei, że ten rok będzie równie udany jak poprzedni. – Chcemy utrzymać ubiegłoroczne tempo wzrostu – deklaruje jej szef Bertrand Le Guern. W ubiegłym roku Cyfra+ zwiększyła bazę abonencką o ponad 30 proc., do 1,38 mln. Gdyby udało się jej ten wynik powtórzyć, miałaby pod koniec tego roku ok. 1,8 mln klientów.

Zdaniem ekspertów pod koniec 2009 roku platformom dużo trudniej będzie pozyskać tak wielu klientów jak przed rokiem. – W pierwszym półroczu przyrost abonentów netto był trochę niższy niż rok wcześniej. Drugi kwartał był w ogóle słabszy, bo zarówno w platformie „n”, jak i w Cyfrowym Polsacie sporo klientów było odłączanych. Nawet przy założeniu, że te problemy były przejściowe, wydaje mi się, że łączny przyrost abonentów platform netto w IV kwartale tego roku będzie słabszy niż rok wcześniej – szacuje Sobiesław Pająk.

Przejściowe problemy nie zniechęcają kolejnych firm zainteresowanych cyfrowym rynkiem. Miejsce na rynku będzie sobie wciąż próbowała wywalczyć także satelitarna oferta telewizyjna Telekomunikacji Polskiej, która na koniec I półrocza deklarowała, że ma 144 tys. klientów. – Biorąc pod uwagę, jak szybko TP SA pozyskuje swoich klientów, realne jest, że w II półroczu przyłączy dalszych 150 tys. klientów – uważa Waldemar Stachowiak. Pod znakiem zapytania stoi platforma cyfrowa TVP; w docelowej postaci miała ruszyć 15 grudnia. Firma wciąż czeka na koncesję operatorską, bez której nie może wystartować.

[ramka][srodtytul]100 mln widzów platform cyfrowych [/srodtytul]

Według firmy badawczej Northern Sky Research (NSR), globalny rynek platform okazał się dosyć odporny na zawirowania gospodarcze – na całym świecie wpływy z opłat subskrypcyjnych platform wyniosły pod koniec 2008 roku 65 mld dol. Zdaniem analityków nadal będą rosły i w 2018 r. przekroczą 100 mld dol.

Zwiększać będzie się też liczba dostępnych kanałów – dziś jest ich 13,9 tys., a w 2018 roku ma ich już być 21 tys. 99 platform cyfrowych na świecie zapewnia dziś dostęp do płatnej telewizji 114 milionom abonentów. Analitycy szacują, że za dziewięć lat ma ich być już 209 milionów.

Według szacunków firmy Informa Telecoms & Media, na świecie platformy cyfrowe są drugim po kablówkach źródłem dostępu do cyfrowych stacji. W tym roku globalnie będą mieć do nich dostęp 104 mln gospodarstw domowych na całym świecie, a za cztery lata – już 129 mln. Cyfrowy pakiet telewizji kablowej będzie mieć w tym roku 167 mln rodzin na całym świecie, a w 2013 roku – 290 mln. W sumie to prawie co czwarte gospodarstwo z dostępem do telewizji (ok. 23 proc.). Jak przewiduje Informa Telecoms & Media, tylko w tym roku za pośrednictwem różnych technologii do cyfrowej telewizji podłączą się na świecie 62 miliony gospodarstw domowych.

Choć według IDATE wartość całego rynku telewizyjnego na świecie (wpływy z subskrypcji, pomoc publiczna i przychody z reklam) spadnie w tym roku o 1,3 proc. do 260,3 mld euro, podczas gdy wpływy z opłat za płatną telewizję na świecie urosną w tym czasie o 4,7 proc., do 115,3 mld euro.

[i]—ele[/i] [/ramka]

[ramka][b]Opinia

Andrzej Zarębski medioznawca, szef rady nadzorczej POT[/b]

TVP wycofuje się z projektu platformy niekodowanej i już zakodowała sygnał w związku z tym, że miała problemy z licencjami, bo program mógł docierać poza granice Polski. W tej sytuacji wśród nowych graczy pozostaje na rynku tylko platforma Telekomunikacji Polskiej. Spodziewam się, że przy takim podziale rynku łączna liczba klientów platform cyfrowych może w Polsce urosnąć do 6 mln. Problemem będzie utrzymanie dotychczasowych klientów, bo obecnie jednym z głównych czynników rywalizacji platform są niskie ceny. To powoduje, że sytuacja jest idealna dla klientów. Chętnie korzystają z opcji darmowych promocyjnych pakietów i zmieniają operatorów. [/ramka]

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=m.lemanska@rp.pl]m.lemanska@rp.pl[/mail][/i]

Platformy cyfrowe znów rozpoczęły jesienną walkę o klientów. To najbardziej agresywny promocyjnie okres roku. – Realia wymuszają takie działania, aby pozyskać kolejnych nowych klientów. Z roku na rok działania są coraz bardziej agresywne – mówi Bertrand Le Guern, prezes Canal+ Cyfrowego (właściciel Cyfry+).

[ramka]

Pozostało 96% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie