Ten zaskakujący wynik przynoszą badania przeprowadzone przez firmę TNS OBOP wspólnie z firmami Google i Media Saturn Holding, prowadzącej sieci Media Markt i Saturn. Ankietowano reprezentatywną próbę ponad 1 tys. osób, które właśnie kupiły sprzęt elektroniczny w sklepach Media Markt lub Saturn. Swoją decyzję zmienia w sklepie tylko jeden na pięciu konsumentów, a na ostateczny wybór wpływają cena produktu lub działania sprzedawcy. Ankietowani w 80 proc. podali jako główne źródło informacji o sprzęcie właśnie pracowników sklepów, internet wskazało 64 proc. zaś opinię innych osób 37 proc.

Szukając informacji w sieci 78 proc. korzysta z wyszukiwarek internetowych. - Choć handel poza internetem ma mocno ugruntowaną pozycję wśród polskich konsumentów, to trudno już wyobrazić sobie zakupy bez wykorzystania sieci przy podejmowaniu decyzji” mówi Mateusz Galica, dyrektor z TNS OBOP.

Z badań wynika, że większość kupujących wybiera markę i rodzaj sprzętu co najmniej na tydzień przed dokonaniem zakupu i w samym sklepie dosyć rzadko zmienia zdanie. Proces decyzji o zakupie najczęściej zamyka się w okresie jednego miesiąca. - Jedynie co czwarty konsument nie korzysta z sieci podejmując decyzję o zakupie realizowanym poza internetem. Brak obecności tradycyjnych sieci sprzedaży w internecie okazuje się gorszą strategią, niż uznanie tego kanału komunikacji za skuteczną metodę konsekwentnego budowania wizerunku i podnoszenia wyników sprzedaży – mówi Jerzy Warchałowski z Google Poland.

56 proc. badanych poszukuje treści zarówno w internecie jak i poza nim korzystając z opinii znajomych i sprzedawców. 26 proc. poszukuje wiadomości na temat produktów w ogóle nie korzystając z sieci, a jedynie 8 proc. respondentów wykorzystuje tylko internet do poszukiwania swojego wymarzonego sprzętu.