Ponad połowa Polaków nie ogląda reklam w telewizji

W ubiegłym roku na widok planszy z napisem reklama z pokoju od razu wychodziło 16 proc. widzów, a aż 43 proc. wciskało wtedy w pilocie inny kanał

Publikacja: 02.02.2010 08:48

Ponad połowa Polaków nie ogląda reklam w telewizji

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak

- Odsetek osób deklarujących zmienianie kanału podczas trwania bloku reklamowego wzrósł na przestrzeni ostatnich 14 lat o 26 pkt proc. – piszą w raporcie specjaliści z badawczej firmy Ipsos.

W 1995 roku największa grupa polskich widzów - 44 proc. – deklarowała, że kiedy w telewizji zaczynał się blok reklamowy, zostawali w pokoju, choć nie oglądali wtedy telewizji specjalnie uważnie. Aż 17 proc. deklarowało jednak, że oglądało reklamy z uwagą. Z pokoju wychodziło lub zmieniało kanał „tylko” 35 proc.

Z najnowszych danych wynika, że to ostatnie wyjście dzisiaj wybiera gros widzów – aż 59 proc. 43 proc. od razu zmienia kanał, 16 proc. wychodzi z pokoju, zostaje w pokoju, ale ogląda nieuważnie ponad jedna czwarta widzów (26 proc.), ale uważnie oglądają bloki reklamowe już tylko 4 proc. widzów.

Unikanie reklam czyli tzw. zapping to zdaniem analityków z Ipsos reakcja na ogólny poziom reklam emitowanych w polskiej telewizji. Ponad połowa z nas uważa, że wywołują one znudzenie, a prawie jedna trzecia – że irytują. Zaledwie 3 proc. uważa, że budzą zainteresowanie. - O znudzeniu oglądaniem reklam mówią częściej nastolatki od 15 do 19 lat, uczniowie i studenci, o irytacji częściej mężczyźni, Polacy powyżej 40 roku życia oraz osoby z wyższym wykształceniem – piszą analitycy.

- Widać , że reklamy powinny być bardziej kreatywne. Dobre i pomysłowe reklamy lub kampanie reklamowe widzowie oglądają z dużym zainteresowaniem, nierzadko się w nie angażując. To już jednak wyzwanie dla agencji reklamowych – jak robić ciekawe reklamy, przykuwające uwagę, z jednoczesnym budowaniem wizerunku marki i relacji konsumenta z marką – komentuje Michał Kot, kierownik zespołu badań ilościowych w Ipsos.

W badaniu wzięło udział ponad tysiąc Polaków w wieku co najmniej 15 lat.

[ramka]

[b]Jaki odsetek Polaków deklaruje, że w czasie nadawania reklam wychodzi z pokoju albo że przełącza telewizor na inny kanał? [/b]

1995 – 35 proc.

1998 – 50 proc.

2000 – 50 proc.

2004 – 60 proc.

2005 – 63 proc.

2006 – 62 proc.

2008 – 55 proc.

2009 – 59 proc.

[i]Dane: Ipsos[/i] [/ramka]

- Odsetek osób deklarujących zmienianie kanału podczas trwania bloku reklamowego wzrósł na przestrzeni ostatnich 14 lat o 26 pkt proc. – piszą w raporcie specjaliści z badawczej firmy Ipsos.

W 1995 roku największa grupa polskich widzów - 44 proc. – deklarowała, że kiedy w telewizji zaczynał się blok reklamowy, zostawali w pokoju, choć nie oglądali wtedy telewizji specjalnie uważnie. Aż 17 proc. deklarowało jednak, że oglądało reklamy z uwagą. Z pokoju wychodziło lub zmieniało kanał „tylko” 35 proc.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie