Ruszyły jesienne promocje platform satelitarnych

Platformy cyfrowe nie przewidują spektakularnych akcji znanych z ubiegłych lat. Zadbają o klientów, których mają

Publikacja: 13.10.2010 03:06

Spadek cen telewizorów wyhamował

Spadek cen telewizorów wyhamował

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski Szymon Łaszewski

Powód jest prosty – rynek płatnej telewizji powoli się nasyca. Na koniec I półrocza br. klientów Cyfrowego Polsatu, Cyfry+, platformy „n” i satelitarnej oferty Telekomunikacji Polskiej łącznie było już 5,88 miliona.

– Myślę, że ten rynek może dojść do 6,5 miliona, ale już na koniec tego roku klientów platform będzie ponad 6 mln – szacuje Sobiesław Pająk, analityk DM IDM SA. Dlatego tradycyjne jesienne prosprzedażowe akcje (w czwartym kwartale platformy cyfrowe notują od lat największą liczbę przyłączeń nowych klientów) nie kuszą telewizorem za złotówkę ani darmowymi pakietami na tak szeroką skalę, jak w poprzednich latach. Wydaje się, że ten etap zdobywania rynku mamy już za sobą.

Operatorzy nastawiają się teraz na obronę zdobytych pozycji.

– W tym roku nie będzie już według mnie takiej ostrej walki o klienta jak pod koniec roku ubiegłego. Powody są dwa: operatorzy mogli dojść do wniosku, że koszty, jakie ponieśli w związku z promocjami, nie były tego warte, a na rynku jest coraz mniej klientów do pozyskania. Dlatego większą wagę będą przykładali do utrzymania bazy abonenckiej – mówi Pająk.

Jego zdaniem w platformie „n”, która walczy teraz o trwałą rentowność, już widać odejście od walki o liczbę klientów. Większy nacisk położony jest na starania o rentowność. Wprowadzona w czerwcu podwyżka cen pakietów „n” o 6 zł ma pomóc podnieść jej średni przychód na abonenta w III kwartale i zapewnić utrzymanie EBITDA powyżej zera.

Jesienne kampanie i akcje promocyjne już się w platformach zaczęły, ale nie ma w nich np. popularnych w poprzednich latach darmowych pakietów w zamian za podpisanie długoterminowej umowy. Jedynie Cyfrowy Polsat tym, którzy podpiszą umowę na 29 miesięcy, daje za darmo trzy miesiące oglądania, ale to naprawdę bardzo długo trwająca umowa. Operatorzy stawiają na zachęcanie do oglądania kanałów w wysokiej rozdzielczości i starają się dawać klientom większy wybór oferty, ale już nie za darmo lub prawie darmo. Cyfra+ rozszerzyła liczbę dostępnych pakietów z pięciu do ośmiu, Cyfrowy wprowadził startowe pakiety HD. Deklaracje operatorów na temat tego, co będzie dalej, są ostrożne. – Być może będą jeszcze tym roku promocje prosprzedażowe, ale nie jest to przesądzone. Będziemy reagować w zależności od zachowań klienta i tego, co będzie się działo na rynku – mówi Olga Zomer, rzeczniczka Cyfrowego Polsatu. Platforma „n”, która w czasie jesiennej kampanii promuje stacje HD i dekoder do ich odbierania, nie chce zdradzać, czy posunie się w tych akcjach dalej. Jedynie Maciej Kiryłło, dyrektor ds. marketingu Canal+ Cyfrowy (właściciel Cyfry+), zaznacza, że firma przewiduje specjalne promocje, ale jeszcze jest za wcześnie, by o nich mówić.

Na koniec I półrocza tego roku Cyfrowy Polsat miał 3,26 mln klientów, Cyfra+ – 1,55 mln, „n” – 730 tys., a satelitarna oferta TP SA przyciągnęła 340 tys. klientów. Jak szacował dla „Rz” we wrześniu Piotr Grzybowski, analityk DI BRE, na koniec tego roku „n” może mieć 800 tys. klientów, a Cyfrowy Polsat – 3,38 mln. Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities, progi szacował na 870 tys. dla „n” i 3,6 mln dla Cyfrowego Polsatu.

Powód jest prosty – rynek płatnej telewizji powoli się nasyca. Na koniec I półrocza br. klientów Cyfrowego Polsatu, Cyfry+, platformy „n” i satelitarnej oferty Telekomunikacji Polskiej łącznie było już 5,88 miliona.

– Myślę, że ten rynek może dojść do 6,5 miliona, ale już na koniec tego roku klientów platform będzie ponad 6 mln – szacuje Sobiesław Pająk, analityk DM IDM SA. Dlatego tradycyjne jesienne prosprzedażowe akcje (w czwartym kwartale platformy cyfrowe notują od lat największą liczbę przyłączeń nowych klientów) nie kuszą telewizorem za złotówkę ani darmowymi pakietami na tak szeroką skalę, jak w poprzednich latach. Wydaje się, że ten etap zdobywania rynku mamy już za sobą.

Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?