W I kwartale wartość wydatków reklamowych w Polsce sięgnęła 1,57 mld zł. To o 6,9 proc. mniej niż rok wcześniej w tym samym okresie – wynika z najnowszego raportu domu mediowego Starlink. - Marketerzy ze wszystkich branż ostrożniej planowali budżety reklamowe w pierwszym kwartale 2013 roku, jednak dla rynku najistotniejsze były redukcje wydatków w sektorze telekomunikacyjnym oraz cięcia budżetów sektora dóbr szybko zbywalnych – podaje Starlink.
Całorocznie firma zakłada spadek reklamowego rynku o 4,5 proc. , czyli do 7,41 mld zł.
Jedynym medium, którego wpływy reklamowe w I kwartale nie skurczyły się, był Internet. Wydatki na reklamę w sieci wzrosły rok do roku o 7,7 proc. do 351,7 mln zł. Pozostałe media, w tym najsilniejsze – telewizja – odnotowały spadki. - Spadki dotknęły przede wszystkim ogólnopolskich stacji, cztery największe anteny straciły łącznie 14,5 proc. przychodów z reklam, jednak nie ominęły też mniejszych stacji ogólnopolskich. TV4, TVN7, TV Puls straciły 3 proc. przychodów reklamowych, ale zwiększyły swój udział w rynku reklamy telewizyjnej z 6 proc. do 7 proc. W tym czasie stacje tematyczne i niszowe umocniły swoją pozycję zwiększając przychody reklamowe o 13,9 proc. Tym samym ich udział w przychodach całej telewizji wzrósł z 21 proc. do 25,8 proc. – podaje Starlink.
Reklama radiowa skurczyła się o 3,9 proc. do 127,2 mln zł, wydatki na reklamę w magazynach spadły o 16,3 proc. do 120,3 mln zł, a w gazetach: o 24 proc. do 75,7 mln zł. Reklama zewnętrzna straciła rok do roku 16,2 proc. wartości (wydatki na nią sięgnęły 96,6 mln zł), a reklama kinowa: 13,3 proc. (była warta 22,8 mln zł).