Reklama

Reklamowy rynek wróci do formy

Choć w przyszłym roku tempo jego wzrostu ma być dwukrotnie większe niż w tym, to najnowsze prognozy Światowego Centrum Badań nad Reklamą są jednak niższe od poprzednich.

Publikacja: 04.11.2013 04:30

Reklamowy rynek wróci do formy

Foto: Bloomberg

Według najnowszych estymacji Światowego Centrum Badań nad Reklamą (WARC) w tym roku globalne wydatki firm na reklamę będą o 2,2 proc. wyższe niż w 2012 r., a w przyszłym – już o 4,4 proc. – Jeśli uwzględni się jednak oczekiwane poziomy inflacji, w rzeczywistości reklamowy rynek praktycznie w ogóle w tym roku nie wzrośnie. Jego dynamika sięgnie 0,1 proc. w 2013 r., a w przyszłym 1,7 proc. – podaje firma.

WARC bada wydatki na reklamę telewizyjną, prasową, internetową (w tym mobilną), zewnętrzną, radiową i kinową na dwunastu największych reklamowych rynkach świata.

W reklamowej branży wciąż powszechna jest, odczuwalna także w Polsce, kryzysowa ostrożność w planowaniu bud- żetów. – Wielu reklamodawców wciąż niechętnie podchodzi do zwiększania wydatków na promocję. Wierzymy jednak, że w końcówce roku i w roku przyszłym te nastroje powoli osłabną – komentuje Suzy Young, dyrektor w WARC.

W założeniach na przyszły rok WARC ma wpisane, że wśród badanych 12 największych rynków (Australia, Brazylia, Kanada, Chiny, Francja,Niemcy, Indie, Włochy, Japonia, Rosja, Wielka Brytania i USA) tylko Francja odnotuje jeszcze kurczenie się reklamowych wydatków. Najszybciej będzie rósł rynek w Rosji, a poza państwami BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny) – Wielka Brytania.

Nowe prognozy WARC są niższe od ostatnich estymacji podawanych w kwietniu. Wtedy Centrum przewidywało, że w tym roku światowe wydatki na promocję wzrosną rok do roku o 3 proc., a w 2014 r. to tempo przyspieszy do 5,4 proc. Powodem negatywnej korekty są niższe oczekiwania dotyczące podstawowych wskaźników ekonomicznych na kluczowych rynkach Eurozony, USA oraz Chin.

Reklama
Reklama

Polska ten rok zamknie – zdaniem działających na naszym rynku domów medianowych – ok. 5-proc. spadkiem wydatków na reklamę. Wielką niewiadomą jest natomiast przyszły rok. Branża zakłada, że widoczny dziś negatywny trend zacznie tu wyhamowywać. Część rynku uważa, że możliwy jest już nawet niewielki wzrost.

—ele

Media
Miliarder chętny na zakup TikToka „w zawieszeniu”. Co zrobi Donald Trump?
Media
Zmiany w zarządzie Gremi Media
Media
Złote Spinacze 2025. To oni zwyciężyli
Media
To nie koniec wyścigu o Warner Bros. Discovery. Paramount składa ofertę wrogiego przejęcia
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Media
Netflix kupuje studia i dział streamingowy Warner Bros. Discovery. Potężna transakcja
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama