Wyraźnie widać też, że czas, jaki spędzamy przed telewizorem, coraz chętniej przeznaczamy na oglądanie nowych kanałów oferowanych bezpłatnie w ramach naziemnej telewizji cyfrowej. Po raz pierwszy łączny udział w ogólnopolskim rynku oglądalności tzw. Wielkiej Czwórki stacji (TVP1, TVP2, TVN i Polsatu) w grupie widzów powyżej 4 roku życia spadł w ujęciu rocznym poniżej 50 proc. (wynosił 48,26 proc. przy 55,87 proc. w roku 2012) – wynika z danych firmy badawczej Nielsen Audience Measurement. Najwyższe udziały w rynku utrzymała w 2013 roku TVP1: 13,16 proc.( przy 15,41 proc. rok wcześniej), następny był TVN: 12,53 proc. ( 13,93 proc. w 2012 r.), potem Polsat : 12,26 proc.( przy 13,97 proc. przed rokiem) oraz TVP2: 10,31 proc. (przy 12,56 proc. w 2012 r.).

W pierwszej dwudziestce najlepiej oglądanych kanałów coraz więcej jest małych stacji nadawanych w ramach naziemnej telewizji cyfrowej. W pierwszej dziesiątce za TVP2 plasują się nadawany na jednym z multipleksów naziemnej telewizji kanał TVN7, potem TVN24, naziemne TV Puls i TV4, a następnie TVP Info i Polsat2. Na dalszych miejscach znalazły się znane z naziemnej telewizji cyfrowej np. Puls2, TTV czy Polo TV.

Co ciekawe, nadawane w ramach tej samej oferty kanały Eska TV, Polo TV i TV4 znalazły się też w pierwszej dziesiątce kanałów o najwyższych cennikowych wpływach z reklam w 2012 roku (cennikowych, czyli tych jeszcze przed odliczeniem sięgających nierzadko kilkudziesięciu procent rabatów, jakich stacje udzielają reklamodawcom). Zestawienie stacji o najwyższych cennikowo wpływach reklamowych otwiera w 2013 roku TVN z przychodami na poziomie 3,96 mld zł (wzrost o 14 proc. w porównaniu z 2012 rokiem). Kolejne są Polsat z 3,27 mld zł wpływów (wzrost o 7,6 proc.), TVP1: 1,91 mld zł ( wzrost o 2,9 proc.) oraz TVP2:  1,57 mld zł ( wzrost o 20,8 proc.).

Całkowite cennikowe wydatki na reklamę telewizyjną w 2013 roku wyniosły 21,45 mld zł, o 16,1 proc. więcej niż przed rokiem.

Najwyższą widownię zgromadził w 2013 roku "Teleexpress" (TVP1) 29 grudnia: 7,49 mln  osób.  Kolejny był odcinek serialu„M jak miłość" pokazany przez TVP2  7 stycznia 2013 roku. Zgromadził 7,31 mln widzów. Następna – relacja z Turnieju Czterech Skoczni  (TVP1) pokazana 29 grudnia ubiegłego roku: przyciągnęła 6,99 mln widzów.