Reklama
Rozwiń

Wydawcy wierzą w cyfrowe wydania

Na płatnych treściach da się zarobić – oto wniosek z wyników anglojęzycznych tytułów prasowych.

Publikacja: 05.03.2014 07:45

Wydawcy wierzą w cyfrowe wydania

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała

Najnowsze dane zaprezentowane przez właściciela „The Financial Times" pokazują, że w anglojęzycznym dzienniku biznesowym cyfrowa rewolucja właściwie już zaszła.

– Liczba subskrypcji portalu FT.com wzrosła w 2013 r. o 31 proc., do 415 tys., co przynosi wpływy wyższe niż potrzebne do pokrycia spadków przychodów wynikających z gorszej sprzedaży papierowego wydania gazety – podano w raporcie The Financial Times Group za 2013 r. Mimo niekorzystnych trendów na rynku prasowym grupa odnotowała w ubiegłym roku zysk na poziomie 55 mln funtów – to skok o 17 proc.

Dzięki popularności e-wydań sprzedaż papierowych i cyfrowych wydań „FT" wzrosła rok do roku o 8 proc., do 652 tys. – to najwyższa liczba płacących czytelników w historii tytułu. Klienci wydań cyfrowych stanowią już dwie trzecie wszystkich.

– Wpływy z treści dystrybuowanych cyfrowo po raz pierwszy prześcignęły te ze sprzedawanych na papierze – podała firma. Prawie połowę nowych cyfrowych subskrybentów stanowią już osoby czytające dziennik na urządzeniach mobilnych. Z samej tylko mobilnej aplikacji „FT" korzysta już 5 mln osób.

„FT" to niejedyny tytuł, który odważnie zamknął bezpłatne treści w Internecie, co przełożyło się na dobre wyniki za 2013 r. Choć wydawców wciąż dotykały spadki wpływów z reklam będące skutkiem zmian na rynku czytelniczym i kryzysu w reklamie, na poziomie opłat od czytelników pozytywne zmiany widać było także w The New York Times Company. Wydawca „NYT" także zaraportował pozytywne wyniki za 2013 r. Jego zysk operacyjny zwiększył się ze 103,7 mln dol. do 156,1 mln dol. – Z ok. 33 tys. nowo przyłączonymi abonentami cyfrowymi czwarty kwartał przyniósł nam największy wzrost ich liczby w ubiegłym roku. Dzięki temu trendowi całkowite przychody grupy mogłyby nawet w 2013 roku r./r. lekko wzrosnąć, gdyby nie to, że w 2012 r. było więcej wydań – komentował Mark Thompson, prezes NYT Company.

Liczba abonentów płatnych cyfrowych pakietów „NYT", e-wydań i innych cyfrowych form dystrybuowania treści tego tytułu zwiększyła się w 2013 r. o 19 proc., do 760 tys. Wpływy z cyfrowych abonamentów wzrosły r./r. o 33,5 proc., do 149,1 mln dol.

News Corp., właściciel „The Wall Street Journal", którego witryna internetowa także jest już od dawna płatna, podał, że ogólny spadek przychodów działu wydającego „WSJ", ale też szereg tytułów w Wielkiej Brytanii i Australii oraz serwisu Dow Jones, został w części zrównoważony w drugiej połowie 2013 r. dzięki wzrostowi wpływów ze sprzedaży „WSJ" oraz dostępów do witryny Wsj.com o 13 mln dol. (to m.in. skutek podwyżki cen).

W Polsce płatny dostęp do treści wprowadzili już wydawcy wszystkich trzech największych gazet opiniotwórczych, w tym „Rz". Wydająca „Gazetę Wyborczą" Agora, która niedawno wdrożyła swojego paywalla, spodziewa się na koniec tego roku 40 tys. płacących za cyfrowe treści abonentów, a na koniec 2016 roku 75 tys.

– Uważamy, że za jakościowe dziennikarstwo trzeba płacić – podkreślała Wanda Rapaczyńska, prezes Agory, na konferencji wynikowej spółki.

Najnowsze dane zaprezentowane przez właściciela „The Financial Times" pokazują, że w anglojęzycznym dzienniku biznesowym cyfrowa rewolucja właściwie już zaszła.

– Liczba subskrypcji portalu FT.com wzrosła w 2013 r. o 31 proc., do 415 tys., co przynosi wpływy wyższe niż potrzebne do pokrycia spadków przychodów wynikających z gorszej sprzedaży papierowego wydania gazety – podano w raporcie The Financial Times Group za 2013 r. Mimo niekorzystnych trendów na rynku prasowym grupa odnotowała w ubiegłym roku zysk na poziomie 55 mln funtów – to skok o 17 proc.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji