Reklama

Wydawcy wierzą w cyfrowe wydania

Na płatnych treściach da się zarobić – oto wniosek z wyników anglojęzycznych tytułów prasowych.

Publikacja: 05.03.2014 07:45

Wydawcy wierzą w cyfrowe wydania

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała

Najnowsze dane zaprezentowane przez właściciela „The Financial Times" pokazują, że w anglojęzycznym dzienniku biznesowym cyfrowa rewolucja właściwie już zaszła.

– Liczba subskrypcji portalu FT.com wzrosła w 2013 r. o 31 proc., do 415 tys., co przynosi wpływy wyższe niż potrzebne do pokrycia spadków przychodów wynikających z gorszej sprzedaży papierowego wydania gazety – podano w raporcie The Financial Times Group za 2013 r. Mimo niekorzystnych trendów na rynku prasowym grupa odnotowała w ubiegłym roku zysk na poziomie 55 mln funtów – to skok o 17 proc.

Dzięki popularności e-wydań sprzedaż papierowych i cyfrowych wydań „FT" wzrosła rok do roku o 8 proc., do 652 tys. – to najwyższa liczba płacących czytelników w historii tytułu. Klienci wydań cyfrowych stanowią już dwie trzecie wszystkich.

– Wpływy z treści dystrybuowanych cyfrowo po raz pierwszy prześcignęły te ze sprzedawanych na papierze – podała firma. Prawie połowę nowych cyfrowych subskrybentów stanowią już osoby czytające dziennik na urządzeniach mobilnych. Z samej tylko mobilnej aplikacji „FT" korzysta już 5 mln osób.

„FT" to niejedyny tytuł, który odważnie zamknął bezpłatne treści w Internecie, co przełożyło się na dobre wyniki za 2013 r. Choć wydawców wciąż dotykały spadki wpływów z reklam będące skutkiem zmian na rynku czytelniczym i kryzysu w reklamie, na poziomie opłat od czytelników pozytywne zmiany widać było także w The New York Times Company. Wydawca „NYT" także zaraportował pozytywne wyniki za 2013 r. Jego zysk operacyjny zwiększył się ze 103,7 mln dol. do 156,1 mln dol. – Z ok. 33 tys. nowo przyłączonymi abonentami cyfrowymi czwarty kwartał przyniósł nam największy wzrost ich liczby w ubiegłym roku. Dzięki temu trendowi całkowite przychody grupy mogłyby nawet w 2013 roku r./r. lekko wzrosnąć, gdyby nie to, że w 2012 r. było więcej wydań – komentował Mark Thompson, prezes NYT Company.

Reklama
Reklama

Liczba abonentów płatnych cyfrowych pakietów „NYT", e-wydań i innych cyfrowych form dystrybuowania treści tego tytułu zwiększyła się w 2013 r. o 19 proc., do 760 tys. Wpływy z cyfrowych abonamentów wzrosły r./r. o 33,5 proc., do 149,1 mln dol.

News Corp., właściciel „The Wall Street Journal", którego witryna internetowa także jest już od dawna płatna, podał, że ogólny spadek przychodów działu wydającego „WSJ", ale też szereg tytułów w Wielkiej Brytanii i Australii oraz serwisu Dow Jones, został w części zrównoważony w drugiej połowie 2013 r. dzięki wzrostowi wpływów ze sprzedaży „WSJ" oraz dostępów do witryny Wsj.com o 13 mln dol. (to m.in. skutek podwyżki cen).

W Polsce płatny dostęp do treści wprowadzili już wydawcy wszystkich trzech największych gazet opiniotwórczych, w tym „Rz". Wydająca „Gazetę Wyborczą" Agora, która niedawno wdrożyła swojego paywalla, spodziewa się na koniec tego roku 40 tys. płacących za cyfrowe treści abonentów, a na koniec 2016 roku 75 tys.

– Uważamy, że za jakościowe dziennikarstwo trzeba płacić – podkreślała Wanda Rapaczyńska, prezes Agory, na konferencji wynikowej spółki.

Najnowsze dane zaprezentowane przez właściciela „The Financial Times" pokazują, że w anglojęzycznym dzienniku biznesowym cyfrowa rewolucja właściwie już zaszła.

– Liczba subskrypcji portalu FT.com wzrosła w 2013 r. o 31 proc., do 415 tys., co przynosi wpływy wyższe niż potrzebne do pokrycia spadków przychodów wynikających z gorszej sprzedaży papierowego wydania gazety – podano w raporcie The Financial Times Group za 2013 r. Mimo niekorzystnych trendów na rynku prasowym grupa odnotowała w ubiegłym roku zysk na poziomie 55 mln funtów – to skok o 17 proc.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Media
Znowu gorąco wokół właściciela TVN. Potencjalny nabywca ułożył się z Trumpem
Media
Donald Trump dołączył do TikToka i już nie widzi w nim zagrożeń. Przedłuży termin sprzedaży
Media
Trwało kilka miesięcy. Zgromadzenie wspólników Telewizji Polsat zamknięte
Media
„Rzeczpospolita” ze specjalnym dodatkiem z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego
Media
TVP w ogniu politycznych gier. Prognozuje aż 2 mld zł straty
Reklama
Reklama