2,6 mld zł na reklamę internetową w Polsce

Tyle firmy wydały na promocję w polskim Internecie w ubiegłym roku. To tylko o 7,2 proc. więcej niż rok wcześniej.

Publikacja: 02.04.2015 11:43

Tyle firmy wydały na promocję w polskim Internecie w ubiegłym roku. To tylko o 7,2 proc. więcej niż

Tyle firmy wydały na promocję w polskim Internecie w ubiegłym roku. To tylko o 7,2 proc. więcej niż rok wcześniej.

Foto: Bloomberg

IAB Polska i PwC, autorzy cyklicznego raportu AdEx podkreślają jednak, że w drugiej połowie roku rynek zaczął rosnąć nieco szybciej niż w pierwszej.

- Tym samym na koniec roku indeks wyniósł 7,2 proc., po słabszym pierwszym półroczu na poziomie 5,4 proc. rok do roku. Obserwowane trendy są dobrą prognozą dla kolejnych kwartałów – podano.

Zdaniem Włodzimierza Schmidta, prezesa IAB Polska, organizacji zrzeszającej firmy działające w polskiej sieci, w tym roku zrealizuje się optymistyczny scenariusz prognozowany przez IAB Polska.

- Ponownie zaobserwujemy dwucyfrowy wzrost, który charakteryzuje dojrzałe rynki z dużym potencjałem wzrostu – mówi Schmidt.

Jak podawał w tym tygodniu dom mediowy ZenithOptimedia Group, w tym roku Internet będzie w Polsce najszybciej rosnącym medium reklamowym. Dynamika wzrostu jego przychodów przekroczy 10 proc. przy całym rynku rosnącym na poziomie zaledwie 2,4 proc. Ale prognozy dla rynku reklamy w sieci na ten rok zostały w najnowszym raporcie ZOG obniżone.

Reklama
Reklama

- Korekta poprzedniej prognozy wiąże się z coraz większym nasyceniem tego segmentu rynku. Dynamika inwestycji w reklamę on-line lekko słabnie, bo rynek jest coraz dojrzalszy i powoli się stabilizuje – komentowała firma.

Jak podaje IAB Polska, udział poszczególnych formatów w torcie reklamowym on-line nie zmienił się w ubiegłym roku znacznie w stosunku do 2013 roku.

- Reklama graficzna, marketing w wyszukiwarkach oraz ogłoszenia odnotowały wzrosty, podczas gdy e-mail marketing niewielki spadek – podano.

Najwyższy udział w rynku miała wciąż reklama graficzna (tzw. display): 44,5 proc. (wydatki na nią wzrosły rok do roku o 7 proc.).

- Swoją pozycję zawdzięcza przede wszystkim wideo on-line z udziałem 7,5 proc. i dynamiką na poziomie 16 proc., mediom społecznościowym (6,1 proc. udziału i wzrost o 33 proc. rok do roku) oraz reklamie w urządzeniach mobilnych (5,4 proc. udziału przy ponad dwukrotnym wzroście rok do roku) – podaje IAB Polska.

Jak podkreśla Ewa Giel, wicedyrektor w zespole telekomunikacji, mediów i rozrywki PwC, udział reklamy mobilnej w rynku reklamy w sieci w ciąż jest w Polsce niższy niż w Europie Zachodniej.

Reklama
Reklama

- Udział reklamy mobile w rynku on-line wynosi 5,4 proc., podczas gdy w Europie Zachodniej udział reklam mobilnych kształtuje się na poziomie dwucyfrowym – zauważa.

PwC
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama