W raporcie czytamy, że w Polsce wytwórni fonograficznych jest 390, liderem z niemal 1,7 tys. jest Wielka Brytania. W Niemczech jest ich 910, a we Francji 770.
Opracowanie podkreśla,że aby ten ważny dla Europy wkład przemysłu muzycznego mógł być utrzymany, należy zadbać o to, aby ci, którzy tworzą i inwestują w muzykę, mieli uczciwy udział w jej wartości. - Będzie to możliwe jedynie wówczas, gdy Europa zapewni sektorowi muzycznemu uczciwe środowisko prawne i polityczne. Będziemy kontynuować naszą współpracę z legislatorami, aby to osiągnąć - dodaje Frances Moore.
- Analizując współdziałanie sektora muzycznego z pozostałymi gałęziami gospodarki, nasze badanie pokazuje, w jaki sposób stymuluje on działalność gospodarczą, wspiera miejsca pracy i generuje wpływy podatkowe w całej Europie - mówi Pete Collings, dyrektor ds. doradztwa w zakresie wpływu ekonomicznego w Oxford Economics. - W ten sposób sektor muzyczny – ekosystem dużych i małych firm podejmujących różnorodne działania – bezpośrednio wnosi ogromny wkład w gospodarkę europejską, porównywalny z PKB niektórych państw członkowskich.
Wpływ ekonomiczny sektora muzycznego sięga jednak znacznie dalej niż jego bezpośrednia działalność. Transakcje, jakich dokonuje z firmami w całej Europie wspierają długi paneuropejski łańcuch wartości. Ten efekt mnożnikowy dociera do każdego obszaru europejskiej gospodarki, przyczyniając się do dalszego wzrostu zatrudnienia, wpływów z podatków i PKB na całym kontynencie – dodaje.
Raport „Znaczenie ekonomiczne branży muzycznej w Europie" analizuje także wpływ tego sektora na zatrudnienie, wskazując na powiązane z nim dwa miliony miejsc pracy w UE 28, co oznacza, że 1 na 119 osób jest w nim zatrudniona.
W raporcie podkreśla się także znaczenie eksportu europejskiej muzyki (włączając eksport z Wielkiej Brytanii), który osiągnął wartość 9,7 mld euro – niemal połowa tej kwoty (4,7 mld euro) to przychód wygenerowany przez wytwórnie płytowe, wydawców muzycznych i serwisy oferujące muzykę w streamingu.