Pilotażowa edycja programu Bridge Mentor wyłoniła spośród 150 projektów badawczo-rozwojowych 30 najbardziej rokujących na „sparowanie" ich potrzebami firm. Otrzymały one 2 mld zł dofinansowania. Po dwóch latach udało się skomercjalizować pięć z nich.

– Jesteśmy prawie pewni, że w ciągu najbliższych dni zostanie domkniętych pięć kolejnych takich współprac – mówi Paweł Bochniarz z PwC, który uczestniczył w programie Bridge Mentor. Projektów, które udało się wprowadzić na rynek, pochodzą z obszaru nauk inżynieryjnych. Wśród nich są m.in. dwa Uniwersytetu Rzeszowskiego (środki zmniejszające palność żywic epoksydowych i poliestrowych oraz wiertło do kompozytów) oraz nowa metoda badań flatterowych samolotów w locie (sprawdzających, do jakiego stopnia samolot jest odporny na niebezpieczne drgania flatterowe, które mogą doprowadzić do jego rozpadu przy zbyt wielkiej prędkości). Tę ostatnią zakupił słoweński producent samolotów Pipistrel.

– Odezwał się też do nas Boeing, który chce zastosować system do badania śmigłowców, trwają rozmowy z Bombardierem – mówi dr inż. Antoni Niepokólczycki z Instytutu Lotnictwa. Swoją technologię (wynalazki związane z redukcją tlenków azotu w instalacjach opalanych węglem). skomercjalizuje też Uniwersytet Jagielloński. Na uczelniach sa bariery, które odwodzą naukowcw od projektów wycelowanych w komercyjne zastosowanie.

– Projekty przeznaczone do komercjalizacji nie są w świecie naukowym doceniane, bo jesteśmy w nim roliczni głównie z publikacji. To spory hamulec - mówiła prof. Romana Śliwa z Politechniki Rzeszowskiej. PwC podkreśla z kolei, że współpraca autorów projektów o potencjale komercyjnym z firmami zaczyna się zazwyczaj zbyt późno, gdy projekt jest już wręcz gotowy, podczas gdy powinien on powstawać w odpowiedzi na konkretne rozpoznane zapotrzebowanie na rynku we współpracy z partnerem biznesowym. Uczelnie powinny mieć tez możliwość analizowania rynku pod takim kątem. – Wśród zgłoszonych projektów było np. kilka biochemicznych potencjalnie możliwych do zastosowania w rolnictwie, ale przepadły właśnie z tego powodu – mówił Paweł Bochniarz.

Nie wiadomo na razie czy projekt Bridge Mentor będzie miał kontynuację.