Fundusze mniej wydają na reklamę

O ponad jedną trzecią spadły w tym roku wydatki reklamowe otwartych funduszy emerytalnych

Publikacja: 30.12.2009 03:51

OFE reklamują się zwykle przed losowaniami ZUS w grudniu, styczniu, czerwcu i lipcu. Chcą pozyskać o

OFE reklamują się zwykle przed losowaniami ZUS w grudniu, styczniu, czerwcu i lipcu. Chcą pozyskać osoby, które na czas nie wybrały funduszu.

Foto: Rzeczpospolita

Prawie 40 mln zł wydały od początku roku do końca listopada fundusze emerytalne na reklamę – wynika z danych Expert Monitor, firmy monitorującej rynek reklamy. Dla porównania w tym samym okresie 2008 r. było to 1,5-krotnie więcej, bo prawie 63 mln zł.

Wartości te nie uwzględniają możliwych rabatów, a te w tym roku były znacznie wyższe niż w latach poprzednich, gdy i tak sięgały do 50 proc. wartości z cennika. Poza tym wyliczenia te nie zawierają wydatków na reklamę w Internecie, które istotnie rosną.

Tegoroczny spadek wydatków na reklamę to nie tylko efekt trwającego kryzysu, który spowodował obniżenie nakładów na ten cel przez wszystkie podmioty. Wynika on również ze zmian w prawie, które wejdą w życie od początku 2010 r. Wprowadzają one niższe opłaty, jakie mogą pobierać fundusze emerytalne, a to oznacza mniejsze przychody towarzystw, które nimi zarządzają. Tym samym PTE, zwłaszcza największe, obcięły znaczącą część kosztów, w tym na promocję.

W tym roku najwięcej na reklamę (więcej niż w 2008 r.) wydało PZU. Nakłady na ten cel wzrosły także w Avivie (d. Commercial Union). — To przede wszystkim efekt zmiany marki. W kampanii rebrandingowej informujemy, że jednym z filarów działalności grupy oprócz ubezpieczeń i inwestycji są emerytury. Wydatki na promowanie stricte funduszu emerytalnego jednak ograniczyliśmy – mówi Dominika Kraśko-Białek, wiceprezes grupy Aviva ds. marketingu. Jak tłumaczy, ta strategia wynika ze zmian w prawie, które obniżają opłaty.

Duże fundusze dotyka zwłaszcza wprowadzenie kwotowej opłaty za zarządzanie, gdy ich aktywa przekroczą 45 mld zł. – Mamy mniejszą motywację ekonomiczną do pozyskiwania nowych klientów i tym samym do prowadzenia działalności reklamowej. Mimo że jesteśmy najtańszym funduszem – podkreśla Kraśko-Białek. I przewiduje, że podobna strategia promocji będzie zapewne obowiązywać w nadchodzącym roku.

Poza PZU i Avivą znaczne wydatki na reklamę poniosła także Axa oraz ING.

Z danych Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że w ciągu trzech kwartałów OFE wydały na promocję 28,5 mln zł (o 5 proc. więcej niż w tym samym czasie 2008 r.). W całym ubiegłym roku przeznaczyły na ten cel w sumie 42,2 mln zł, a w samym tylko czwartym kwartale ponad 15 mln zł. Dane te nie są jednak kompletne, bo mogą nie odzwierciedlać rzeczywistych wydatków, często księgowanych w innych pozycjach.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=k.ostrowska@rp.pl]k.ostrowska@rp.pl[/mail][/i]

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie