Zalew nowych stacji telewizyjnych

Nie tylko w Polsce pojawiają się nowe kanały. W całej Europie przybyło ich 245

Publikacja: 03.02.2010 02:48

Choć w ubiegłym roku najszybciej przybywało kanałów sportowych, w UE najwięcej jest wciąż stacji fil

Choć w ubiegłym roku najszybciej przybywało kanałów sportowych, w UE najwięcej jest wciąż stacji filmowych. ?

Foto: Rzeczpospolita

Nie tylko w Polsce z roku na rok przybywa kanałów telewizyjnych. W całej Europie ruszyło w ubiegłym roku co najmniej 245 nowych stacji – wynika z danych Komisji Europejskiej i organizacji MAVISE. Nadawcy najbardziej stawiają na kanały sportowe. W 2009 r. pojawiło się ich aż 38, dwukrotnie więcej niż stacji dziecięcych (17).

To nie koniec wysypu nowych kanałów. – Z nową stacją chce ruszyć Polsat. Agora wciąż ma koncesję na nadawanie Tuby TV, kanał dziecięcy zapowiada TV Puls. Grupie TVN brakuje już chyba tylko stacji dziecięcej, ale nie wiem, czy taki kanał w ogóle mieści się w jej strategii – mówi Piotr Grzybowski, analityk z DI BRE.

Na Starym Kontynencie coraz częściej motorem rozwoju rynku jest naziemna telewizja cyfrowa. Działa już w 24 z 29 krajów analizowanych przez MAVISE. Zalicza do nich także Polskę, choć naziemna telewizja cyfrowa jest w naszym kraju w fazie testów, i to zaledwie do końca lutego. W ubiegłym roku oprócz Polski nowy standard uruchomiono w Portugalii, na Łotwie i Słowacji. W trzech kolejnych krajach – Bułgarii, Rumunii i Irlandii – ma ruszyć w tym roku.

Zdaniem Piotra Grzybowskiego w Polsce bodźcem do otwierania nowych stacji w tym roku nie będzie jednak naziemna telewizja cyfrowa, ale rozwijające się platformy satelitarne i cyfrowe pakiety oferowane przez kablówki.

W Europie ponad 150 nowych stacji tematycznych ruszyło w ubiegłym roku właśnie w kablówkach, na platformach satelitarnych lub jako kanały nadawane przez Internet. Takimi stacjami są chociażby francuski Weo, niemiecki Dresden Eins czy Investigation Discovery, a w Polsce np. Eska TV, Polsat Futbol i Polsat Film.

Jednocześnie z rynku zniknęło ok. 200 stacji. Tyle że połowa z nich przypada na hiszpańską Prisa Group, która zdecydowała się zamknąć liczącą ponad 100 regionalnych stacji sieć telewizyjną Localia. Zrezygnowano z nadawania także z kilku lokalnych wersji Bloomberga.

Naziemna telewizja cyfrowa, która ożywiła rynek stacji tematycznych w Europie, zastąpiła już w całości analogową w sześciu państwach europejskich

– Niemczech, Danii, Finlandii, Luksemburgu, Holandii i Szwecji. Częściowe wyłączanie analogu zaczęło się już w Austrii, Belgii (Flandria), Czechach, we Francji, Włoszech i w Wielkiej Brytanii, a w tym roku zostanie zakończone w Austrii, na Malcie, w Hiszpanii i Słowenii.

W związku z tym wzrosła liczba operatorów takiej usługi (przybyło sześciu i dziś jest ich już 20). Wzrosła też liczba operatorów telewizji internetowej IPTV z 68 do 90, a oferujących pakiety telewizji mobilnej – z 40 do 64. Coraz mniej jest natomiast operatorów telewizji kablowej.

Nie tylko w Polsce z roku na rok przybywa kanałów telewizyjnych. W całej Europie ruszyło w ubiegłym roku co najmniej 245 nowych stacji – wynika z danych Komisji Europejskiej i organizacji MAVISE. Nadawcy najbardziej stawiają na kanały sportowe. W 2009 r. pojawiło się ich aż 38, dwukrotnie więcej niż stacji dziecięcych (17).

To nie koniec wysypu nowych kanałów. – Z nową stacją chce ruszyć Polsat. Agora wciąż ma koncesję na nadawanie Tuby TV, kanał dziecięcy zapowiada TV Puls. Grupie TVN brakuje już chyba tylko stacji dziecięcej, ale nie wiem, czy taki kanał w ogóle mieści się w jej strategii – mówi Piotr Grzybowski, analityk z DI BRE.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie