W 2009 r. usługi telewizyjne dostarczane przez firmy telekomunikacyjne na całym świecie były warte ok. 12 mld dol. W tym roku będzie to już prawie 17 mld dol – przewiduje firma badawcza ABI Research.
Najszybciej usługi telewizyjne mają rozwijać operatorzy w Europie Zachodniej. Jak wyliczyli analitycy ABI Research, w 2009 r. przyniosły one firmom telekomunikacyjnym 6,8 mld dol. W 2014 r. ma to być już 18,4 mld dol. Stopa rocznego wzrostu (CAGR) ma wynieść 22 proc.
– Wzrost będzie napędzany przede wszystkim przez popyt na usługi triple play, czyli pakiety telefon, Internet i telewizja – przewiduje Khin Sandi Lynn z ABI Research. Wśród największych dostawców tego typu usług w Polsce są Telekomunikacja Polska, UPC Polska oraz takie firmy jak Aster czy Cyfrowy Polsat.
Mniejszą rolę w zwiększaniu przychodów operatorów odegra telewizja mobilna w telefonach komórkowych, popularna m.in we Włoszech. Licencję na jej nadawanie w Polsce ma spółka Info-TV-FM. Mimo kilkumiesięcznego programu pilotażowego firma nadal nie przekonała do telewizji w telefonie żadnego z operatorów komórkowych. Według nich popyt na tego typu usługi jest zbyt mały, a telefony pozwalające na odbiór sygnału TV – zbyt drogie.
Sprawą zainteresował się nawet Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który od grudnia badał, czy operatorzy (P4, Polkomtel i PTC) nie umówili się na wspólne odrzucenie oferty Info-TV-FM. Jak powiedział „Rz” Maciej Chmielowski z UOKiK, kontrole się już zakończyły. Na wnioski pokontrolne przyjdzie jednak jeszcze poczekać. – Analizowane są materiały znalezione w siedzibach przedsiębiorców – wyjaśnił.