Potwierdziły się najczarniejsze prognozy kierownictwa Telewizji Polskiej z końca ubiegłego roku, które mówiły o 200 mln zł straty netto za ubiegły rok. Przychody TVP w 2009 r. spadły o 8,3 proc., do 1,78 mld zł (choć TVP spodziewała się ich na poziomie 1,9 mld zł), a strata netto wyniosła 205,6 mln zł (rok wcześniej spółka miała zysk w wysokości 100,5 mln zł).
Za spadek przychodów odpowiada m.in. negatywny trend na rynku reklamy telewizyjnej (według domu mediowego Starlink wpływy z reklamy telewizyjnej wyniosły 3,37 mld zł w 2009 r., o 11,9 proc. mniej niż rok wcześniej). Ale i w tym roku eksperci nie spodziewają się po TVP wzrostu. – Trudno oceniać wyniki telewizji, bo nie jest to spółka publiczna. Z różnych względów jej struktura powoduje nieporównywalnie niższą efektywność biznesową niż stacji komercyjnych – mówi Leszek Iwaszko, analityk KBC Securities. Iwaszko prognozuje jedynie przychody TVP z reklam i według tych szacunków w tym roku wpływy TVP będą w przybliżeniu takie same jak rok wcześniej, co oznacza, że straci ona udziały w rynku. – Prognozujemy, że cały rynek reklamy telewizyjnej wzrośnie o 5 proc., z czego wpływy reklamowe wszystkich stacji TVN zwiększą się o 7 proc., a Polsatu – o 5 proc. O ponad 20 proc. wzrosną przychody pozostałych stacji telewizyjnych – mówi Iwaszko.
W 2009 r. przychody Telewizji Polskiej z reklamy i sponsoringu wynosiły 1,2 mld zł, czyli 69,4 proc. wszystkich. Na przychody TVP mają wpływ także niższe niż rok wcześniej wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego (w 2009 r. spółka otrzymała z publicznej daniny 300,6 mln zł, czyli ok. 17 proc. swoich przychodów, choć rok wcześniej było to 417,4 mln zł, czyli 20,5 proc. jej przychodów).
W związku z tym, że z abonamentu w większym stopniu niż TVP utrzymuje się Polskie Radio (w ubiegłym roku wpływy z tego źródła stanowiły ponad 70 proc. wszystkich przychodów rozgłośni), w ubiegłym roku do radia trafiło więcej pieniędzy z abonamentu niż do TVP (322,3 mln zł). Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji tłumaczy to tym, że dla TVP podstawową rolę w finansowaniu misji pełnią przychody własne, ze sprzedaży czasu reklamowego, a abonament tylko je uzupełnia.
Wpływy z abonamentu w 2009 r. wyniosły niecałe 623 mln zł – to o jedną piątą mniej niż rok wcześniej. Choć stawki opłat pozostały na poziomie z poprzedniego roku, maleje ściągalność publicznej daniny. Telewizory i radia w 2009 r. zarejestrowało i opłaty wnosiło tylko 37 proc. gospodarstw domowych. Dalsze 15 proc. ma odbiornik zarejestrowany, ale są one zwolnione z opłat (to gospodarstwa prowadzone przez osoby starsze i niepełnosprawne), ale 48 proc. nie zarejestrowało odbiorników i nie wnosi opłat, choć najczęściej powinny. KRRiT szacuje w swoim sprawozdaniu z działalności za 2009 rok, że z tego tytułu media publiczne straciły w ubiegłym roku 1,3 mld zł.