Reklama
Rozwiń

Światowy rynek reklamy ma się gorzej

Wydatki reklamowe spadną w tym roku prawie o 7 proc. A w naszej części Europy rynek skurczy się nawet o 13 proc.

Publikacja: 15.04.2009 04:14

Blog

Blog

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

W Europie Centralnej i Wschodniej spadek wpływów z reklam będzie prawie dwukrotnie większy i jednocześnie najwyższy wśród wszystkich analizowanych w raporcie ZenithOptimedia Group regionów.

Globalne wpływy z reklam wyniosą w tym roku 453,25 mld dol., o 6,9 proc. mniej niż rok wcześniej. Analitycy ZenithOptimedia Group (ZOG) skorygowali w dół swoje prognozy z grudnia – wtedy szacowali, że w tym roku rynek reklamy na świecie będzie wart 490, 5 mld dol., zaledwie o 0,2 proc. mniej niż w 2008 roku. Jedynym medium, którego wpływy nie spadną w skali globalnej, będzie Internet – rynek reklamy w sieci urośnie w tym roku o 8,6 proc.

– Od czasu naszych ostatnich prognoz sytuacja na światowym rynku reklamy mocno się pogorszyła. Gwałtownie spadła sprzedaż, co spowodowało spowolnienie gospodarcze na wielu rozwijających się rynkach – komentują w raporcie.

To efekt tego, że na całym świecie ludzie tną wydatki, ograniczając się do zakupu niezbędnych produktów, a duże inwestycje odkładają na lepsze czasy. W dodatku w tym roku światowej gospodarki nie nakręcą takie wydarzenia jak olimpiada czy wybory prezydenckie w USA. Wśród regionów największy spadek wpływów z reklam odczuje Europa Centralna i Wschodnia – w tym roku firmy wydadzą tam na promocję 30,19 mld dol., aż o 13,9 proc. mniej niż rok wcześniej. W USA wydatki na reklamę spadną o 8,7 proc.

– Świat notuje gwałtowne pogorszenie sytuacji ekonomicznej – kurs w dół rozpoczął się w trzecim kwartale 2008 r., przyspieszył w czwartym, a pierwszy kwartał tego roku jest co najmniej tak ciężki jak poprzedni. U progu drugiego kwartału 2009 roku dokładne prognozowanie jest w dużym stopniu ograniczone przez wyczekiwanie klientów na potwierdzenie czekających ich zobowiązań. Wielu z nich już teraz traktuje reklamę jako dodatkowy wydatek, z którego można zrezygnować – piszą analitycy ZOG.

Dla Polski utrzymane zostały ostatnie prognozy mówiące o 0,7-proc. spadku wpływów z reklam w 2009 roku. To i tak optymistyczne szacunki w porównaniu z przewidywaniami CR Media Consulting, które mówią o ok. 5-proc. spadku. Według Macieja Chodorowskiego z zarządu CR Media Consulting w Polsce wiele się wyjaśni w najbliższych miesiącach. – Pierwszy kwartał wypadł w reklamie źle, ale po samym pierwszym kwartale nie widać, czy firmy zrezygnowały z budżetów reklamowych czy też po prostu przesunęły je na kolejny okres – mówi.

Prognozy dla światowego rynku reklamy korygują też inne firmy. Według opublikowanych niedawno estymacji GroupM globalny rynek reklamy skurczy się w tym roku o 4,4 proc. (wcześniejsze prognozy mówiły o spadku o 0,2 proc.), mało optymistyczne prognozy ogłosił też już Carat, który spodziewa się w tym roku 5,8-proc. spadku wydatków na reklamę na świecie.

Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji