Światowy rynek reklamy ma się gorzej

Wydatki reklamowe spadną w tym roku prawie o 7 proc. A w naszej części Europy rynek skurczy się nawet o 13 proc.

Publikacja: 15.04.2009 04:14

Blog

Blog

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

W Europie Centralnej i Wschodniej spadek wpływów z reklam będzie prawie dwukrotnie większy i jednocześnie najwyższy wśród wszystkich analizowanych w raporcie ZenithOptimedia Group regionów.

Globalne wpływy z reklam wyniosą w tym roku 453,25 mld dol., o 6,9 proc. mniej niż rok wcześniej. Analitycy ZenithOptimedia Group (ZOG) skorygowali w dół swoje prognozy z grudnia – wtedy szacowali, że w tym roku rynek reklamy na świecie będzie wart 490, 5 mld dol., zaledwie o 0,2 proc. mniej niż w 2008 roku. Jedynym medium, którego wpływy nie spadną w skali globalnej, będzie Internet – rynek reklamy w sieci urośnie w tym roku o 8,6 proc.

– Od czasu naszych ostatnich prognoz sytuacja na światowym rynku reklamy mocno się pogorszyła. Gwałtownie spadła sprzedaż, co spowodowało spowolnienie gospodarcze na wielu rozwijających się rynkach – komentują w raporcie.

To efekt tego, że na całym świecie ludzie tną wydatki, ograniczając się do zakupu niezbędnych produktów, a duże inwestycje odkładają na lepsze czasy. W dodatku w tym roku światowej gospodarki nie nakręcą takie wydarzenia jak olimpiada czy wybory prezydenckie w USA. Wśród regionów największy spadek wpływów z reklam odczuje Europa Centralna i Wschodnia – w tym roku firmy wydadzą tam na promocję 30,19 mld dol., aż o 13,9 proc. mniej niż rok wcześniej. W USA wydatki na reklamę spadną o 8,7 proc.

– Świat notuje gwałtowne pogorszenie sytuacji ekonomicznej – kurs w dół rozpoczął się w trzecim kwartale 2008 r., przyspieszył w czwartym, a pierwszy kwartał tego roku jest co najmniej tak ciężki jak poprzedni. U progu drugiego kwartału 2009 roku dokładne prognozowanie jest w dużym stopniu ograniczone przez wyczekiwanie klientów na potwierdzenie czekających ich zobowiązań. Wielu z nich już teraz traktuje reklamę jako dodatkowy wydatek, z którego można zrezygnować – piszą analitycy ZOG.

Dla Polski utrzymane zostały ostatnie prognozy mówiące o 0,7-proc. spadku wpływów z reklam w 2009 roku. To i tak optymistyczne szacunki w porównaniu z przewidywaniami CR Media Consulting, które mówią o ok. 5-proc. spadku. Według Macieja Chodorowskiego z zarządu CR Media Consulting w Polsce wiele się wyjaśni w najbliższych miesiącach. – Pierwszy kwartał wypadł w reklamie źle, ale po samym pierwszym kwartale nie widać, czy firmy zrezygnowały z budżetów reklamowych czy też po prostu przesunęły je na kolejny okres – mówi.

Prognozy dla światowego rynku reklamy korygują też inne firmy. Według opublikowanych niedawno estymacji GroupM globalny rynek reklamy skurczy się w tym roku o 4,4 proc. (wcześniejsze prognozy mówiły o spadku o 0,2 proc.), mało optymistyczne prognozy ogłosił też już Carat, który spodziewa się w tym roku 5,8-proc. spadku wydatków na reklamę na świecie.

W Europie Centralnej i Wschodniej spadek wpływów z reklam będzie prawie dwukrotnie większy i jednocześnie najwyższy wśród wszystkich analizowanych w raporcie ZenithOptimedia Group regionów.

Globalne wpływy z reklam wyniosą w tym roku 453,25 mld dol., o 6,9 proc. mniej niż rok wcześniej. Analitycy ZenithOptimedia Group (ZOG) skorygowali w dół swoje prognozy z grudnia – wtedy szacowali, że w tym roku rynek reklamy na świecie będzie wart 490, 5 mld dol., zaledwie o 0,2 proc. mniej niż w 2008 roku. Jedynym medium, którego wpływy nie spadną w skali globalnej, będzie Internet – rynek reklamy w sieci urośnie w tym roku o 8,6 proc.

Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie