Wydawcy bronią reklam

Apelują, by reklamy, np. pralek czy lodówek, nie musiały informować o zużyciu energii. Bo mogłoby to zniechęcić reklamodawców do prasy

Publikacja: 02.05.2009 06:30

Wydawcy bronią reklam

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Takie zmiany mogą zostać wprowadzone podczas trwających w Parlamencie Europejskim prac nad nowelizacją tzw. dyrektywy w sprawie etykiet efektywności energetycznej (Energy Labeling Directive).

Ostateczna decyzja o tym, czy producent lodówki, pralki czy klimatyzatora będzie musiał informować w reklamie o tym, ile energii zużywa sprzęt (wyglądałoby to podobnie do tego, jak o szkodliwości palenia informują producenci papierosów), ma zapaść

5 maja. Dyrektywa dotyczy także m.in. chłodziarek, suszarek, zmywarek do naczyń czy grzejników wody, a po nowelizacji ma obejmować jeszcze więcej produktów (np. nawet okna). To oznacza, że obowiązkiem zostałaby objęta pokaźna część reklam.

Wydawcy lobbują, by takiego zapisu nie było. „Wprowadzenie obowiązku informowania o zużyciu energii w reklamie w postaci jakiegoś znaku graficznego (...) może zniszczyć koncepcję reklamową. Ponadto zwiększy się powierzchnia reklamy, tym samym wzrośnie jej koszt, a atrakcyjność reklamy w prasie się zmniejszy. W innych mediach skutki te nie będą tak drastyczne, ze względu na możliwość stosowania zabiegów technicznych i dynamiczną formę reklamy. W prasie natomiast reklama ma charakter statyczny – coś co jest wydrukowane nie zniknie i nie zmieni się. Producenci urządzeń o niższej klasie energetycznej (zużywających więcej energii) zrezygnują z reklamy w prasie i przeniosą środki do innych kanałów komunikacji” – pisze Izba Wydawcy Prasy.

Przeciwko nowej zasadzie są Europejskie Stowarzyszenie Wydawców Gazet ENPA (od European Newspapers Publishers’ Association) i Europejska Federacja Wydawców Czasopism FAEP (od European Federation of Magazine Publishers).

Wydawcy mają nadzieję, że parlament przegłosuje poprawkę zgłoszoną przez Grupę Europejskiej Partii Ludowej (Chrześcijańscy Demokraci) i Europejskich Demokratów. Zakłada ona, że zamieszczanie w reklamie informacji o zużyciu energii będzie dobrowolne, jak to jest obecnie.

„Dochody z reklam stają się z dnia na dzień coraz ważniejsze, jako że prasa w coraz większym stopniu dostępna jest w postaci elektronicznej, przez co nie generuje się żadnych przychodów ze sprzedaży. Jeśli działalność reklamowa mediów zostanie zniszczona, prasa straci podstawę finansową, której nie da się zastąpić” – apelują wydawcy zrzeszeni w IWP, ENPA i FAEP.

Takie zmiany mogą zostać wprowadzone podczas trwających w Parlamencie Europejskim prac nad nowelizacją tzw. dyrektywy w sprawie etykiet efektywności energetycznej (Energy Labeling Directive).

Ostateczna decyzja o tym, czy producent lodówki, pralki czy klimatyzatora będzie musiał informować w reklamie o tym, ile energii zużywa sprzęt (wyglądałoby to podobnie do tego, jak o szkodliwości palenia informują producenci papierosów), ma zapaść

Pozostało 81% artykułu
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie
Media
Solorz miał nosa kupując Interię. Najnowszy ranking polskich wydawców internetowych
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Media
Chińczycy przegrali w sądzie w USA w sprawie TikToka. Co dalej z aplikacją?