Z przychodami netto rzędu 180 mln zł w 2008 r. handlujące elektroniką i sprzętem AGD Agito.pl zostało największym polskim sklepem internetowym – wynika z publikowanego dziś, przygotowanego przez Internet Standard, raportu „E-commerce 2009”. Za Agito kolejno znalazły się: Euro.com.pl (160 mln przychodów netto w 2008 r.), Merlin.pl (119 mln), Electro.pl (108 mln), Komputronik.pl (107) oraz Oponeo.pl (92 mln) oraz Empik.com (85 mln).
Nieznajdujący się w czołówce Merlin.pl był z kolei jedynym sklepem, który w 2008 r. zrealizował ponad milion zamówień. Sklep miał też w 2008 r. największą średnią miesięczną liczbę realnych użytkowników – 1,1 mln według badania Megapanel PBI/Gemius. Drugi w tej kategorii Empik.com mógł pochwalić się prawie 850 tys. (RU).
Z raportu „E-commerce 2009”, mimo spowolnienia gospodarczego, przebija optymizm. Prawie dwie trzecie firm przewiduje, że sprzedaż w 2009 r. będzie większa niż w ubiegłym roku, a prawie 40 proc. z nich obecnie nie odczuwa pogorszenia koniunktury.
– Branża nie ucierpiała zbytnio z powodu recesji. Wprawdzie minęły już czasy, gdy obroty krajowego rynku e-commerce rosły o 50 – 100 proc. rocznie, ale w porównaniu z europejską czołówką mamy jeszcze duże możliwości rozwoju – komentuje Michał Grzechowiak z Internet Standard.
Również pod względem technologicznym branża nie wypada najgorzej. Aż 64,3 proc. polskich e-sklepów w 2008 r. oferowało klientom płatności internetowe. Najpopularniejszym rozwiązaniem (42,5 proc.) była oferta PayU. Na polską wersję amerykańskiego PayPala zdecydowało się tylko 11,2 proc. firm, a na Dotpay.pl – 11 proc.