Reklama

Smartfony i tablety napędzają 5 proc. ruchu w Internecie

Urządzenia przenośne napędzają już 5 proc. ruchu internetowego. To ponadpięciokrotny wzrost od 2009 roku. Operatorów komórkowych czekają miliardowe inwestycje w rozbudowę sieci

Publikacja: 07.07.2011 14:00

Smartfony i tablety napędzają 5 proc. ruchu w Internecie

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Urządzenia mobilne podbijają Internet. Podczas gdy w 2009 roku przesyłały zaledwie 0,89 proc. danych w obrębie sieci WWW, dziś generują ruch pięciokrotnie większy – podaje NetMarketShare.

W USA ten wzrost jest jeszcze wyraźniejszy: udział smartfonów i tabletów w tamtejszym ruchu sieciowym sięga 8,2 proc., z czego aż 2,6 proc. przypada na iPada. W skali świata tablet Apple'a ma nieco skromniejsze wyniki: generuje 1 procent danych w sieci.

– Smartfony i tablety stają się coraz wygodniejsze i coraz bardziej funkcjonalne, a jednocześnie użytkownicy pragną ciągłej obecności w sieci. To razem przyczynia się do zwiększenia udziału mobilnej transmisji danych w całkowitym ruchu internetowym – twierdzi Grzegorz Bernatek, kierownik działu analiz z firmy Audytel. Specjalista uważa, że niewielkie urządzenia wyposażone w podstawowy zestaw funkcji w zupełności wystarczą do tego, co w sieci robimy najchętniej: odwiedzania portali społecznościowych i wymiany e-maili. Do najpopularniejszych funkcji mobilnych już wkrótce dołączy transmisja wideo – wynika z badań Visual Networking Index (VNI) przygotowanych przez Cisco. W 2015 roku będzie to usługa napędzająca dwie trzecie ruchu w sieci.

O tym, że urządzenia mobilne są na fali wznoszącej, świadczą świetne wyniki ich sprzedaży. Samsung, czwarty producent smartfonów na świecie, ogłosił, że w ciągu 55 dni od wprowadzenia na rynek sprzedał 3 mln swoich inteligentnych telefonów Galaxy S II, wszystkich aparatów z serii Galaxy zaś – 10 mln.

W 2010 roku na świecie sprzedało się 300 mln smartfonów, z czego  27 proc. wyposażonych jest w system operacyjny Android. Mimo to najwięcej ruchu w sieci generują właściciele iPhone'ów, wyposażonych w system iOS.

Reklama
Reklama

– Uważam, że w ciągu półtora roku smartfony zdominują rynek telefonów komórkowych w Polsce, co odzwierciedla światowe trendy. Już teraz sprzedajemy ich grubo powyżej 50 proc. – mówi Bartosz Dobrzyński z zarządu Play. –Na razie mniejszy sukces wróżę w naszym kraju tabletom, które dla Polaków wciąż są dobrami luksusowymi.

Na rosnącej roli smartfonów w ruchu sieciowym najbardziej mogą skorzystać serwisy internetowe, już teraz coraz lepiej zarabiające na reklamach. Według prognoz Enders Analysis wpływy Facebooka wzrosną w tym roku z 1,8 mld dol. do 3,5 mld, czyli o 95 proc.

Szturm Internetu mobilnego wróży również większe wpływy operatorom sieci komórkowych, jednak czekają ich również wydatki. – Wykorzystywane obecnie częstotliwości mają rezerwy technologiczne, które wystarczą do obsłużenia lawinowo rosnącego ruchu mobilnej transmisji danych w perspektywie  trzech – pięciu lat – mówi Bernatek. – Najpóźniej w 2015 roku należy się spodziewać dużych inwestycji w sieci komórkowe nowej generacji LTE. Koszty ich budowy będą sięgały dziesiątek miliardów złotych.

Według prognoz już wkrótce więcej danych będzie przesyłanych w sieciach mobilnych niż w Internecie naziemnym. Cisco VNI Index przewiduje, że do 2015 roku liczba bajtów przekazywanych w eterze wzrośnie aż 26-krotnie.  Na tym rynku smartfony będą odpowiadać za 27 proc., a tablety za 3,5 proc. ruchu danych – przewiduje Cisco. Pozostałą część ruchu mobilnego napędzają komputery korzystające z Internetu przez sieci komórkowe.

 

Reklama
Reklama

Urządzenia mobilne podbijają Internet. Podczas gdy w 2009 roku przesyłały zaledwie 0,89 proc. danych w obrębie sieci WWW, dziś generują ruch pięciokrotnie większy – podaje NetMarketShare.

W USA ten wzrost jest jeszcze wyraźniejszy: udział smartfonów i tabletów w tamtejszym ruchu sieciowym sięga 8,2 proc., z czego aż 2,6 proc. przypada na iPada. W skali świata tablet Apple'a ma nieco skromniejsze wyniki: generuje 1 procent danych w sieci.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Media
„Rzeczpospolita” i „The New York Times” razem w nowej ofercie subskrypcyjnej
Media
Prawnik dzieci Zygmunta Solorza o sporze o sukcesję: do ugody wystarczy dobra wola
Media
Magda Jethon: Radio Nowy Świat powstało z marzenia, a dziś to stabilna firma
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Reklama
Reklama
Reklama