Czy tak wywindowana wycena Facebooka może podwyższyć kursy innych spółek z sektora – Apple'a, LinkedIn, Groupona – i doprowadzić do kolejnej bańki internetowej?
Trudno powiedzieć, ale nie wrzucałbym wszystkich tych spółek do jednego worka. Apple ma np. ogromny potencjał do wzrostu, bo wciąż sprzedaje mało w Azji, a tam tempo wzrostu rynku jest ogromne. Jeśli „tylko" utrzyma wzrost w Europie i USA, wciąż ma Azję jako kolejny, potencjalny rozwojowy rynek. Z kolei Grouponowi nie będzie łatwo zbudować przewagę na międzynarodowych rynkach.
Serwisy społecznościowe będą zawsze modne? Bo tak by wynikało z ich optymistycznych wycen.
Będą się zmieniać. Już następuje ich większa specjalizacja. Początkowo były bardziej platformami komunikacyjnymi. Teraz to coraz częściej wyspecjalizowane serwisy dla profesjonalistów. Takim serwisem jest np. Path – mobilny serwis do utrzymywania kontaktów z rodziną i najbliższym gronem znajomych, modne jest też forum Quora – ogromna, ściśle wyspecjalizowana społeczność tematycznie skupiona wokół technologii i cyfrowych mediów. Tu nie rozmawia się o wszystkim, ale jeśli np. zapyta się o dobrego designera stron WWW, po wpisaniu pytania szybko otrzymuje się odpowiedzi od ludzi z całego świata, polecające doświadczonych specjalistów. W pierwszym dniu swojej obecności na giełdzie Facebook ogłosił, że nabył mobilny serwis Karma, za pośrednictwem którego można kupować prezenty. Serwis jest połączony z fizycznymi sklepami, z których można wysłać obdarowanej osobie prezent.
Ale sam Facebook to przeciwieństwo tak sprofilowanych portali...
Tak, ale jest paszportem do ich świata i jest z nimi silnie powiązany. Uruchamiają się np. po wpisaniu tego samego hasła, jakie ma się na Face-booku.