?Na ogromnym telewizyjnym rynku w USA grupa abonentów płatnej telewizji, która zredukowała swój abonament w ciągu ostatniego roku lub zupełnie z niego zrezygnowała, była w ciągu ostatniego roku większa niż grono klientów poszerzających umowy z operatorami – wynika z raportu „TV and video" firmy Ericsson. Podobnie było w Szwecji, Włoszech, Wielkie Brytanii i Hiszpanii (patrz: wykres). Globalnie, dzięki takim krajom, jak Chiny, Chile czy Brazylia, tendencja jest jednak wciąż odwrotna. 22 proc. klientów zwiększyło swoje pakiety, 8 proc. je ograniczyło, a tylko 7 proc. odcięło płatną telewizję całkowicie.

Winny odcinaniu kabla może być i kryzys gospodarczy (56 proc. tych abonentów, którzy go odcięli, zrobiło to, żeby zaoszczędzić), ale także postępujące zmiany w samym sposobie oglądania filmów, seriali i programów telewizyjnych. 16 proc. byłych abonentów twierdzi, że nie potrzebowali już kablówki ani platformy satelitarnej, bo i tak wszystkie ulubione programy oglądają już w Internecie. – 67 proc. widzów codziennie ogląda materiały telewizyjne na laptopie, smart fonie lub tablecie – podają analitycy Ericssona. Gros widzów w czasie oglądania telewizji jednocześnie przebywa tez w świecie portali społecznościowych, nierzadko na żywo komentując to, co właśnie widzi na ekranie.

Z najnowszego badania GfK wynika jednak z kolei, że widzowie Netfliksa (największy portal z wideo w Internecie, ma 27 mln płatnych abonentów) nie uciekają jeszcze masowo z przed tradycyjnego telewizora tylko do sieci. Prawie 70 proc. z nich deklaruje, że mimo, iż korzysta z portalu, wciąż tak jak wcześniej, ogląda ulubione seriale w płatnej telewizji kablowej, satelitarnej czy też IPTV(telewizja dostarczana za pośrednictwem łącza internetowego).

Ci, którzy mimo wszystkich  przemian zachodzących na rynku, zwiększali w ostatnim czasie swoje płatne pakiety, to głównie miłośnicy wideo na żądanie oraz kanałów w wysokiej rozdzielczości (HD) . Z raportu wynika bowiem, że to za te dwie rzeczy ludzie są najbardziej skłonni płacić operatorom dodatkowe pieniądze. Większość widzów deklaruje, że przynajmniej raz w tygodniu korzysta z VoD. A 41 proc. przyznaj, że bez oporów płaci za kanały HD. HD jest zjawiskiem napędzającym klientów tradycyjnej telewizji, bo jakość, jaka reprezentuje, najłatwiej jest podziwiać na wielkim ekranie kina domowego. Jednym z głównych powodów nie opuszczania operatora płatnej telewizji jest też możliwość oglądania wydarzeń sportowych, z których wiele jest nadawanych wyłącznie na płatnych stricte sportowych antenach.