Wzrosły też globalne prognozy tej firmy dla reklamy. Według najnowszych prognoz ZenithOptimedia w tym roku polski rynek reklamy będzie wart 6,51 mld zł.
– Optymistyczne nastroje w gospodarce pozwalają się spodziewać dalszej poprawy koniunktury, także na rynku reklamowym. Dlatego skorygowaliśmy lekko w górę prognozę dla polskiego rynku – komentuje w raporcie ZOG Monika Bronowska, prezes tej firmy w Polsce. Jak dodaje, najszybciej – w dwucyfrowym tempie – będzie rósł internet.
– Telewizja, radio i kino odnotują niewielkie zwyżki. W porównaniu z ubiegłym rokiem spadną nieznacznie przychody z reklamy zewnętrznej. Największe, dwucyfrowe, spadki dotkną prasy – komentuje.
Wydatki na reklamę w sieci wzrosną w tym roku o 12,2 proc., w telewizji o 2,1 proc., w kinie o 1,8 proc., w radiu o 1,3 proc., a w outdoorze o 0,9 proc. Nakłady na reklamę w dziennikach spadną o 16,1 proc., a w magazynach o 14,9 proc.
W telewizji, która odpowiada za połowę rynku reklamy w Polsce, w pierwszych miesiącach roku zauważalny był większy od spodziewanego odpływ pieniędzy z dużych anten do kanałów tematycznych, czego przyczyną jest cyfryzacja telewizji naziemnej i odpływ widowni do kanałów tematycznych oraz wzrost cen reklam w telewizjach. Analitycy tej firmy obserwują, że zmiana wprowadzona w TVN z początkiem roku, polegająca na usztywnieniu polityki rabatowej, przyciągnęła do stacji reklamodawców dysponujących dużymi budżetami.