Program ma na celu wspieranie wysokiej jakości dziennikarstwa w Europie dzięki wykorzystaniu technologii i innowacji. Współtwórcami programu są: Les Échos (Francja), FAZ (Niemcy), The Financial Times (Wielka Brytania), The Guardian (Wielka Brytania), NRC Media (Holandia), El País (Hiszpania), La Stampa (Włochy), Die Zeit (Niemcy) oraz organizacje takie jak: Europejskie Centrum Dziennikarstwa (EJC), Global Editors Network (GEN) i International News Media Association (INMA).
W ramach Digital News Initiative (DNI) wspierany będzie zrównoważony rozwój branży informacyjnej oraz promowanie innowacyjności w dziennikarstwie cyfrowym poprzez stałą współpracę i dialog między sektorem nowoczesnych technologii a sektorem informacyjnym. W założeniu program DNI ma objąć również innych europejskich wydawców. Wszystkie podmioty działające w obszarze mediów cyfrowych będą mogły wziąć udział we wszystkich lub dowolnie wybranych częściach programu. – Internet oferuje niesamowite możliwości, jeżeli chodzi o rozwój i rozpowszechnianie wspaniałego dziennikarstwa. Pojawia się jednak uzasadnione pytanie, jak utrzymać wysoką jakość dziennikarstwa w erze cyfrowej. W ramach programu Digital News Initiative, Google będzie współpracował z wydawcami prasy oraz organizacjami zrzeszającymi dziennikarzy przy tworzeniu bardziej zrównoważonych modeli działania w branży informacyjnej – tłumaczy Carlo D'Asaro Biondo, wiceprezes Google w Europie ds. relacji strategicznych.
Program DNI skupi się na trzech najważniejszych obszarach: rozwoju produktów, wspieraniu innowacji oraz szkoleniach i badaniach. W ramach rozwoju produktów Google i wydawcy prasy utworzą grupy robocze w celu nawiązania stałego dialogu na temat możliwości rozwoju produktów pozwalających na zwiększenie dochodów, liczby czytelników oraz ich zaangażowania. Grupa robocza ma stanowić platformę dialogu skoncentrowanego na tematach reklamy, materiałów wideo, aplikacji, danych, płatnego dostępu do informacji oraz usługi Google News. W ramach wspieranie innowacji Google będzie propagował innowacje w dziennikarstwie cyfrowym przez kolejne trzy lata. W tym okresie przekaże 150 mln euro na projekty przedstawiające nowe podejście do praktyki dziennikarstwa cyfrowego. O wsparcie będą mogły ubiegać się wszystkie podmioty pracujące nad innowacjami w dziedzinie wiadomości internetowych, w tym wydawcy prasowi, podmioty działające wyłącznie w środowisku internetowym oraz nowe przedsiębiorstwa działające w dziedzinie nowych technologii.
W ramach trzeciego obszaru (szkolenia i badania) Google zainwestuje w nowe zasoby szkoleniowe i rozwojowe dla dziennikarzy i serwisów informacyjnych w Europie. Powstaną dedykowane zespoły w Paryżu, Hamburgu i Londynie, których zadaniem będzie współpraca z serwisami informacyjnymi nad rozwojem umiejętności cyfrowych. Nawiązana zostanie współpraca z organizacjami zrzeszającymi dziennikarzy, w tym Europejskim Centrum Dziennikarstwa (EJC), WAN-IFRA, GEN, Centre for Investigative Reporting (CIR) oraz Hacks/Hackers – organizacją zrzeszającą dziennikarzy i specjalistów w zakresie nowych technologii. Przyznawane będą również granty na badania akademickie nad zastosowaniem metod modelowania matematycznego w dziennikarstwie, w tym sprawozdawczości wspomaganej komputerowo, crowdsourcingu informacji.
Wydawcy wiążą duże nadzieje z DNI. – Wierzymy, że istnieją możliwości szerzej zakrojonej współpracy w zakresie tworzenia, monetyzacji oraz rozwoju narzędzi i analiz danych dla przedsiębiorstw z branży informacyjnej. Liczymy, że doprowadzi ona do poprawy doświadczeń użytkowników, którzy dostrzegą i docenią oryginalne treści i będą wspierać płatne modele dostępu do informacji – podkreśla Jon Slade, dyrektor zarządzający w Financial Times.