Ponad miliard abonentów płatnej telewizji. Chiny najmocniejsze

Ponad miliard abonentów będą mieć za pięć lat płatne telewizje na świecie. Przy czym prawie jedną trzecią tych klientów będą mieli najwięksi chińscy operatorzy.

Aktualizacja: 27.09.2016 21:12 Publikacja: 27.09.2016 19:49

Do 2021 roku chińscy operatorzy płatnej telewizji zagarną trzy pierwsze miejsca w czołówce pięciu największych pod względem liczby klientów firm tego typu na świecie.

Obecnie mają dwa (liderami rynku są już China Radio & TV oraz China Telecom), ale dzięki rozwojowi nadawania IPTV w ciągu najbliższych pięciu lat dołączy do nich jeszcze operator IPTV BesTV – wynika z danych firmy analitycznej Digital TV Research. Dwaj pozostali giganci z wielkiej operatorskiej piątki będą pochodzić z USA i będą to amerykańskie Comcast oraz DirecTV (patrz: wykres).

Niezagrożona niczym silna pozycja China Radio & TV to skutek rządowej polityki konsolidowania sieci kablowych pod jedną marką. – Wkrótce operator będzie reprezentował każdą kablówkę, do jakiej podłączone są chińskie domy, a liczba takich klientów sięgnie w 2021 roku 251 mln – podaje Digital TV Research.

Po tym terminie chiński rynek zapewne nadal będzie jeszcze rósł, bo według prognoz PwC w 2020 roku dostęp do płatnej telewizji będzie mieć wykupione 62,3 proc. wszystkich domów (299,1 mln), przy czym Chiny charakteryzuje brak platform satelitarnych, do których dostęp dla większości społeczeństwa jest nielegalny. – W chińskich kablówkach trwa wciąż przechodzenie abonentów z pakietów analogowych do cyfrowych. Ten proces będzie wciąż widoczny w najbliższych latach zwłaszcza w obszarach wiejskich, bo rejony zurbanizowane zakończą go wkrótce – podają analitycy PwC. Kontynuowane będą programy podłączania gospodarstw do płatnej telewizji, w tym „Szerokopasmowa strategia dla Chin na lata 2013–2020", która zakłada m.in. podłączenie do IPTV 5 mln domów.

Globalnie klientów płatnych telewizji w ciągu najbliższych kilku lat jeszcze przybędzie. Na koniec ubiegłego roku było ich 928 mln, w 2021 roku Digital TV Research spodziewa się, że liczba klientów płatnej telewizji na świecie po raz pierwszy przekroczy miliard i sięgnie 1,076. – Pomimo przyłączenia w tym okresie 147 mln nowych abonentów wpływy z subskrybowania telewizji i serwisów VoD 400 przeanalizowanych przez nas operatorów pozostaną na podobnym poziomie 206 mld dol. 115 z nich (29 proc.) odnotuje w tym czasie spadki wpływów z abonamentów i opłat w ramach rozwiązań pay-per-view – komentuje Simon Murray, główny analityk Digital TV Research.

W Europie Wschodniej, do której Digital TV Research zalicza Polskę, gros (44 z 64) największych operatorów płatnej telewizji (Cyfrowy Polsat jest największy w tym regionie pod względem przychodów) będzie jeszcze przyłączać nowych abonentów między 2015 i 2021 rokiem. Ci, którzy będą tracić, często wciąż jeszcze odczuwają w ten sposób konsekwencje cyfryzowania się rynku. – 20 największych operatorów, czyli 31 proc. wszystkich, odnotuje odpływ klientów. Być może nie powinno to jednak dziwić, jeśli weźmie się pod uwagę, że na koniec 2015 roku w regionie wciąż było 25,4 mln klientów analogowych kablówek – zauważa Murray.

Do 2021 roku chińscy operatorzy płatnej telewizji zagarną trzy pierwsze miejsca w czołówce pięciu największych pod względem liczby klientów firm tego typu na świecie.

Obecnie mają dwa (liderami rynku są już China Radio & TV oraz China Telecom), ale dzięki rozwojowi nadawania IPTV w ciągu najbliższych pięciu lat dołączy do nich jeszcze operator IPTV BesTV – wynika z danych firmy analitycznej Digital TV Research. Dwaj pozostali giganci z wielkiej operatorskiej piątki będą pochodzić z USA i będą to amerykańskie Comcast oraz DirecTV (patrz: wykres).

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Media
Pracownicy TVP otrzymają dodatek wielkanocny. Znacznie niższy niż w Biedronce
Media
Gremi Media jedynym polskim wydawcą piątej edycji programu Subscriptions Academy
Media
Rusłan Szoszyn z Nagrodą im. Macieja Płażyńskiego
Media
Oscar daje drugie życie. Tak zarabiają nagrodzone filmy
Media
Udany debiut Reddit. Zyskał 48 procent w dniu debiutu