Do 2021 roku chińscy operatorzy płatnej telewizji zagarną trzy pierwsze miejsca w czołówce pięciu największych pod względem liczby klientów firm tego typu na świecie.
Obecnie mają dwa (liderami rynku są już China Radio & TV oraz China Telecom), ale dzięki rozwojowi nadawania IPTV w ciągu najbliższych pięciu lat dołączy do nich jeszcze operator IPTV BesTV – wynika z danych firmy analitycznej Digital TV Research. Dwaj pozostali giganci z wielkiej operatorskiej piątki będą pochodzić z USA i będą to amerykańskie Comcast oraz DirecTV (patrz: wykres).
Niezagrożona niczym silna pozycja China Radio & TV to skutek rządowej polityki konsolidowania sieci kablowych pod jedną marką. – Wkrótce operator będzie reprezentował każdą kablówkę, do jakiej podłączone są chińskie domy, a liczba takich klientów sięgnie w 2021 roku 251 mln – podaje Digital TV Research.
Po tym terminie chiński rynek zapewne nadal będzie jeszcze rósł, bo według prognoz PwC w 2020 roku dostęp do płatnej telewizji będzie mieć wykupione 62,3 proc. wszystkich domów (299,1 mln), przy czym Chiny charakteryzuje brak platform satelitarnych, do których dostęp dla większości społeczeństwa jest nielegalny. – W chińskich kablówkach trwa wciąż przechodzenie abonentów z pakietów analogowych do cyfrowych. Ten proces będzie wciąż widoczny w najbliższych latach zwłaszcza w obszarach wiejskich, bo rejony zurbanizowane zakończą go wkrótce – podają analitycy PwC. Kontynuowane będą programy podłączania gospodarstw do płatnej telewizji, w tym „Szerokopasmowa strategia dla Chin na lata 2013–2020", która zakłada m.in. podłączenie do IPTV 5 mln domów.
Globalnie klientów płatnych telewizji w ciągu najbliższych kilku lat jeszcze przybędzie. Na koniec ubiegłego roku było ich 928 mln, w 2021 roku Digital TV Research spodziewa się, że liczba klientów płatnej telewizji na świecie po raz pierwszy przekroczy miliard i sięgnie 1,076. – Pomimo przyłączenia w tym okresie 147 mln nowych abonentów wpływy z subskrybowania telewizji i serwisów VoD 400 przeanalizowanych przez nas operatorów pozostaną na podobnym poziomie 206 mld dol. 115 z nich (29 proc.) odnotuje w tym czasie spadki wpływów z abonamentów i opłat w ramach rozwiązań pay-per-view – komentuje Simon Murray, główny analityk Digital TV Research.