Największe emocje wzbudza „Chłopiec gryziony przez jaszczurkę", namalowany przez 26-letniego Caravaggia w Rzymie w 1597 roku. A towarzyszące mu ponad 40 znakomitych płócien artystów z Włoch i Europy Północnej XVI i XVII wieku, z kolekcji Fundacji Roberta Longhiego we Florencji, to wielka szansa na lepsze poznanie caravaggionizmu, jednego z najważniejszych zjawisk w sztuce baroku.
Utrata niewinności
Jest to druga wizyta dzieła Caravaggia (1571–1610) w Polsce. Przed 25 laty sensacją była prezentacja w Muzeum Narodowym w Warszawie „Złożenia do grobu" z Pinakoteki Watykańskiej.
Czytaj więcej
Powieść Orwella miała być przestrogą. Teraz traktuje się ją jak proroctwo. Dorian Lynskey w „Mini...
Michelangelo Merisi, zwany Caravaggiem, był jednym z najbardziej nowatorskich artystów baroku. Jego nowatorstwo polegało na mistrzowskich silnych kontrastach cienia i światła, potęgujących dramaturgię sceny. Przez to jego obrazy są niezwykle poruszające i angażują uwagę widza – podkreśla kuratorka Zuzanna Potocka-Szawerdo. Wyróżniał go także naturalizm w przedstawieniu postaci oraz przenikliwa obserwacja modeli.
Jego styl naśladowały całe pokolenia malarzy europejskich. W efekcie wykształcił się nurt zwany caravaggionizmem. Działał w Rzymie, Neapolu, na Malcie i na Sycylii. Ekscytuje na równi awanturniczym życiem, jak i geniuszem.