Pięć piosenek wspaniałych jak James Bond

Ranking Pauliny Wilk

Publikacja: 05.11.2008 19:15

Pięć piosenek wspaniałych jak James Bond

Foto: materiały prasowe

[b]1. „Live And Let Die” - Paul McCatney & Wings[/b]

Podobnie jak agent Bond, kompozytor McCartney jest w swoim fachu niepokonany. Jego piosenka to emocjonujący majstersztyk. Błyskawicznie zmieniają się konwencje: z popowych harmonii przesiadka do pędzącej rockowej machiny, krótki odpoczynek przy karaibskich rytmach, kolejna gonitwa i powrót do pięknych partii wokalnych. W trakcie tego trzyminutowego utworu zawsze gustownie ubrany James musiałby zmienić strój kilka razy. Tylko McCartney potrafił stworzyć piosenkę z rozmachem, fantazją i szykiem oddającym charakter nieustraszonego agenta.

[b]2. „Diamonds Are Forever” - Shirley Bassey [/b]

Walijska dama Bassey służy Jej Królewskiej Mości z wyjątkowym oddaniem - żaden inny artysta nie promował przygód brytyjskiego agenta aż trzy razy. Piosenką „Diamonds Are Forever” sławiła niesłabnący blask diamentów, a przy okazji dała nam muzyczny klejnot, który z czasem nie stracił wartości ani urody. Bassey śpiewa niczym Sinatra w spódnicy: z klasą, lekkością i wdziękiem. Spaceruje przez monumentalną kompozycję niewzruszona, pokonuje wokalne przeszkody bez wysiłku, zupełnie jak James swych wrogów.

[b]3. „Goldeneye” - Tina Turner[/b]

Na początku mroczny głos Tiny skrada się ostrożnie, z precyzją godną królewskiej agentki. Drogę torują jej smyczki - przemykają prędko, tworząc trudne do wytrzymania napięcie. Tina okazuje się wytrawną kusicielką i jako bezwzględna femme fatale przygotowuje słodką zemstę. Z każdym wersem nabiera mocy i szykuje się do ataku. W finale wszystko eksploduje - śpiew jest triumfalny. Trąby i smyczki rozjaśniają moment chwały jak fajerwerki. Autorzy piosenki - Bono i The Edge osiągnęli mistrzostwo: od pierwszych nut emocje rosną i aż do końca trzymają w żelaznym uścisku.

[b]4. „Licence To Kill” - Gladys Knight[/b]

Ta wspaniała ballada ocieka bogactwem aranżacji, potężnym akordom pianina towarzyszą elektryczne klawisze oraz ciężki, aksamitny głos. W 1989 r. Gladys Knight zapowiedziała ważną muzyczną tendencję - taki „arystokratyczny” soul królował w latach 90., był romantycznym antidotum na ostry gangsta rap. A „Licence To Kill” jest jego najszlachetniejszym przykładem: ma piękną melodię, efektowne harmonie i imponującą siłę, z jaką śpiewają tylko czarnoskóre wokalistki. Ważniejsze jednak, że dzięki Knight „Lice To Kill” stała się najbardziej namiętną piosenką stworzoną dla Bonda. Jego uwodzicielska moc doczekała się stosownego odzwierciedlenia.

[b]5. „The World Is Not Enough” - Garbage[/b]

Chłód i melancholia emanujące z utworu doskonale oddają skrywany smutek agenta 007. Pogromca zła i szarmancki Casanova jest przecież samotnym wilkiem, nigdzie nie zagrzewa miejsca i z nikim nie wiąże się na stałe. Zimny, przesycony tęsknotą głos Shirley Manson pasuje do opowieści o pragnieniach i niespełnieniu. Piosenka przypomina Bonda także z innego powodu - ma w sobie staromodną elegancję, dzięki której brzmi jak szlachetny klasyk. Ale tak jak James zmienia samochody na nowe, a garnitury na modne, Garbage dali piosence nowoczesny sznyt.

[ramka][b]Plebiscyt czytelników[/b] - która z filmowych piosenek jest najlepsza? - [link=http://blog.rp.pl/blog/2008/11/05/plebiscyt-czytelnikow/]głosuj[/link]

1. „From Russia With Love” Matt Monro (1963)

2. „Goldfinger” Shirley Bassey (1964)

3. „Thunderball” Tom Jones (1965)

4. „You Only Live Twice” Nancy Sinatra (1967)

5. „We Have All the Time In the World” Louis Armstrong (1969)

6. „Diamonds Are Forever” Shirley Bassey (1971)

7. „Live And Let Die” Paul McCartney & Wings (1973)

8. „The Man With The Golden Gun” Lulu (1974)

9. „Nobody Does It Better” Carly Simon (1977)

10. „Moonraker” Shirley Bassey (1979)

11. „For Your Eyes Only” Sheena Easton (1981)

12. „All Time High” Rita Coolidge (1983)

13. „A View To A Kill” Duran Duran (1985)

14. „The Living Daylights” A-ha (1987)

15. „Licence To A kill” Gladys Knight (1989)

16. „Goldeneye” Tina Turner (1995)

17. „Tomorrow Never Dies” Sheryl Crow (1997)

18. „The World Is Not Enough” Garbage (1999)

19. „Die Another Day” Madonna (2002)

20. „You Know My Name” Chriss Cornell (2006)

21. „Another Way To Die” Alicia Keys, Jack White (2008)

[i]Piosenki towarzyszące filmowej serii o Bondzie znajdują się na wydanej właśnie przez EMI płycie „Best of James Bond”; ukazał się także album DVD z teledyskami [/i] [/ramka]

[b]1. „Live And Let Die” - Paul McCatney & Wings[/b]

Podobnie jak agent Bond, kompozytor McCartney jest w swoim fachu niepokonany. Jego piosenka to emocjonujący majstersztyk. Błyskawicznie zmieniają się konwencje: z popowych harmonii przesiadka do pędzącej rockowej machiny, krótki odpoczynek przy karaibskich rytmach, kolejna gonitwa i powrót do pięknych partii wokalnych. W trakcie tego trzyminutowego utworu zawsze gustownie ubrany James musiałby zmienić strój kilka razy. Tylko McCartney potrafił stworzyć piosenkę z rozmachem, fantazją i szykiem oddającym charakter nieustraszonego agenta.

Pozostało 87% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla