Jak ożywić zaniedbane ulice

Poznań dołączył do miast poszukujących innowacyjnych pomysłów na rewitalizację zaniedbanych dzielnic we współpracy ze społecznością lokalną

Publikacja: 31.03.2009 01:04

Międzynarodowy projekt „Kreatywne miasta” („Creative Cities”) od roku pilotuje British Council. Jego celem jest znalezienie najlepszej koncepcji na ożywienie zaniedbanych ulic, dzielnic czy całych miast. Pomysłów szuka się podczas strategicznej gry „Miasto przyszłości”, w której uczestniczą mieszkańcy, architekci, socjolodzy, przedstawiciele władz i organizacji pozarządowych. Takie gry miejskie przeprowadziły już m.in. Oslo, Glasgow, Kowno, Kopenhaga.

W Polsce pierwszą grę miejską zorganizowano w Łodzi. Uczestnicy opracowywali projekt modernizacji głównej ulicy miasta – Piotrkowskiej. Zwyciężyła idea Eko-Piotrkowskiej – zielonej promenady wyłożonej kostką filtrującą wodę. Miejsca wypoczynku z ławeczkami i ogrodami na dachach kamienic. Pomysł został włączony do strategii miasta walczącego o tytuł Europejskiej Stolicy Zieleni 2010 i Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

W ubiegłym tygodniu do kolejnej gry przystąpili mieszkańcy poznańskiej Śródki, dzielnicy bardzo zaniedbanej mimo wspaniałej lokalizacji na historycznym Trakcie Cesarsko-Królewskim. Podczas burzy mózgów krzyżowały się różne pomysły. Zwyciężyła koncepcja pod hasłem „Brama sztuki” – propozycja ożywienia dzielnicy przez wprowadzenie sztuki do miejsc publicznych, m.in. poprzez warsztaty edukacyjno-plastyczne i stworzenie kina plenerowego.

– Najcenniejsze w tej akcji było to – komentuje Agnieszka Wrycza prowadząca projekt w Polsce – że mieszkańcy mogli się dowiedzieć, jak architekci planują przestrzeń miejską. Natomiast architekci i designerzy przekonali się, jak ważne w ich pracy są bezpośrednie konsultacje społeczne.

Do następnych strategicznych gier w tym roku przygotowują się Kraków, Warszawa, ponownie Łódź i Wrocław.

[i]Więcej na stronie [link=http://britishcouncil.org/poland]britishcouncil.org/poland[/link][/i]

Międzynarodowy projekt „Kreatywne miasta” („Creative Cities”) od roku pilotuje British Council. Jego celem jest znalezienie najlepszej koncepcji na ożywienie zaniedbanych ulic, dzielnic czy całych miast. Pomysłów szuka się podczas strategicznej gry „Miasto przyszłości”, w której uczestniczą mieszkańcy, architekci, socjolodzy, przedstawiciele władz i organizacji pozarządowych. Takie gry miejskie przeprowadziły już m.in. Oslo, Glasgow, Kowno, Kopenhaga.

W Polsce pierwszą grę miejską zorganizowano w Łodzi. Uczestnicy opracowywali projekt modernizacji głównej ulicy miasta – Piotrkowskiej. Zwyciężyła idea Eko-Piotrkowskiej – zielonej promenady wyłożonej kostką filtrującą wodę. Miejsca wypoczynku z ławeczkami i ogrodami na dachach kamienic. Pomysł został włączony do strategii miasta walczącego o tytuł Europejskiej Stolicy Zieleni 2010 i Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Kultura
Meksyk, śmierć i literatura. Rozmowa z Tomaszem Pindlem
Kultura
Dzień Dziecka w Muzeum Gazowni Warszawskiej
Kultura
Kultura designu w dobie kryzysu klimatycznego
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont