Jak ożywić zaniedbane ulice

Poznań dołączył do miast poszukujących innowacyjnych pomysłów na rewitalizację zaniedbanych dzielnic we współpracy ze społecznością lokalną

Publikacja: 31.03.2009 01:04

Międzynarodowy projekt „Kreatywne miasta” („Creative Cities”) od roku pilotuje British Council. Jego celem jest znalezienie najlepszej koncepcji na ożywienie zaniedbanych ulic, dzielnic czy całych miast. Pomysłów szuka się podczas strategicznej gry „Miasto przyszłości”, w której uczestniczą mieszkańcy, architekci, socjolodzy, przedstawiciele władz i organizacji pozarządowych. Takie gry miejskie przeprowadziły już m.in. Oslo, Glasgow, Kowno, Kopenhaga.

W Polsce pierwszą grę miejską zorganizowano w Łodzi. Uczestnicy opracowywali projekt modernizacji głównej ulicy miasta – Piotrkowskiej. Zwyciężyła idea Eko-Piotrkowskiej – zielonej promenady wyłożonej kostką filtrującą wodę. Miejsca wypoczynku z ławeczkami i ogrodami na dachach kamienic. Pomysł został włączony do strategii miasta walczącego o tytuł Europejskiej Stolicy Zieleni 2010 i Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

W ubiegłym tygodniu do kolejnej gry przystąpili mieszkańcy poznańskiej Śródki, dzielnicy bardzo zaniedbanej mimo wspaniałej lokalizacji na historycznym Trakcie Cesarsko-Królewskim. Podczas burzy mózgów krzyżowały się różne pomysły. Zwyciężyła koncepcja pod hasłem „Brama sztuki” – propozycja ożywienia dzielnicy przez wprowadzenie sztuki do miejsc publicznych, m.in. poprzez warsztaty edukacyjno-plastyczne i stworzenie kina plenerowego.

– Najcenniejsze w tej akcji było to – komentuje Agnieszka Wrycza prowadząca projekt w Polsce – że mieszkańcy mogli się dowiedzieć, jak architekci planują przestrzeń miejską. Natomiast architekci i designerzy przekonali się, jak ważne w ich pracy są bezpośrednie konsultacje społeczne.

Do następnych strategicznych gier w tym roku przygotowują się Kraków, Warszawa, ponownie Łódź i Wrocław.

[i]Więcej na stronie [link=http://britishcouncil.org/poland]britishcouncil.org/poland[/link][/i]

Międzynarodowy projekt „Kreatywne miasta” („Creative Cities”) od roku pilotuje British Council. Jego celem jest znalezienie najlepszej koncepcji na ożywienie zaniedbanych ulic, dzielnic czy całych miast. Pomysłów szuka się podczas strategicznej gry „Miasto przyszłości”, w której uczestniczą mieszkańcy, architekci, socjolodzy, przedstawiciele władz i organizacji pozarządowych. Takie gry miejskie przeprowadziły już m.in. Oslo, Glasgow, Kowno, Kopenhaga.

W Polsce pierwszą grę miejską zorganizowano w Łodzi. Uczestnicy opracowywali projekt modernizacji głównej ulicy miasta – Piotrkowskiej. Zwyciężyła idea Eko-Piotrkowskiej – zielonej promenady wyłożonej kostką filtrującą wodę. Miejsca wypoczynku z ławeczkami i ogrodami na dachach kamienic. Pomysł został włączony do strategii miasta walczącego o tytuł Europejskiej Stolicy Zieleni 2010 i Europejskiej Stolicy Kultury 2016.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"