Reklama
Rozwiń

Co Polacy sądzą o nowej reformie edukacji

Na pytanie „Co lepsze: przedszkole czy pozostanie w domu?” 76 proc. Polaków odpowiedziało, że dla pięciolatków lepsze jest uczestniczenie w edukacji przedszkolnej, jedna piąta zaś – że pozostanie w domu – wynika z badań CBOS

Publikacja: 29.04.2009 01:25

O tym, że dla pięciolatków edukacja przedszkolna jest lepsza niż pozostanie w domu, najbardziej przekonani są mieszkańcy dużych miast. Na opinie w tej sprawie wpływa również wykształcenie badanych – im ono wyższe, tym częstsze przekonanie, że edukacja przedszkolna jest dobra dla dzieci.

Inaczej kształtują się opinie na temat tego, co jest lepsze dla sześciolatków. Większość – 64 proc. – opowiedziała się za zachowaniem dotychczasowego wieku szkolnego, czyli rozpoczęciem edukacji od siódmego roku życia (wbrew wprowadzanej w życie edukacyjnej reformie).

Za obniżeniem wieku szkolnego, czyli za wysyłaniem do szkół dzieci sześcioletnich lub młodszych, opowiedziało się 33 proc. respondentów. Najwięcej zwolenników obniżenia wieku szkolnego jest wśród mieszkańców wsi i miast nieliczących więcej niż 20 tys. ludności oraz wśród mieszkańców miast największych, ponadpółmilionowych.

Im wyższe wykształcenie respondentów, tym częstsze przekonanie, że należy obniżyć wiek szkolny. Nawet jednak osoby z wyższym wykształceniem w większości są za zachowaniem wieku szkolnego na dotychczasowym poziomie.

Opinie na temat stopnia przygotowania szkół podstawowych do tego, by uczęszczały do nich sześciolatki, są także podzielone. Im wyższy poziom wykształcenia, tym bardziej krytyczna jest ocena przygotowania placówek zlokalizowanych najbliżej miejsca zamieszkania. Wśród osób z wyższym wykształceniem i mających dzieci aż

Reklama
Reklama

40 proc. twierdzi, że pobliska szkoła nie jest przygotowana na przyjęcie sześciolatków do klas. Surowsi w ocenie szkół są rodzice, którzy wysyłali przynajmniej jedno dziecko do przedszkola. W ich ocenie warunki stwarzane sześciolatkom w szkole są gorsze niż te, które miałyby w przedszkolu.

[ramka]64 proc. badanych opowiedziało się za zachowaniem dotychczasowego wieku szkolnego, czyli rozpoczynaniem edukacji od siódmego roku życia, wbrew reformie[/ramka]

[i]Badanie CBOS „Aktualne problemy i wydarzenia” (224) zrealizowano w styczniu 2009 r. na liczącej 1089 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski. [/i]

O tym, że dla pięciolatków edukacja przedszkolna jest lepsza niż pozostanie w domu, najbardziej przekonani są mieszkańcy dużych miast. Na opinie w tej sprawie wpływa również wykształcenie badanych – im ono wyższe, tym częstsze przekonanie, że edukacja przedszkolna jest dobra dla dzieci.

Inaczej kształtują się opinie na temat tego, co jest lepsze dla sześciolatków. Większość – 64 proc. – opowiedziała się za zachowaniem dotychczasowego wieku szkolnego, czyli rozpoczęciem edukacji od siódmego roku życia (wbrew wprowadzanej w życie edukacyjnej reformie).

Reklama
Kultura
Polka wygrała Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie. Plakat ma być skuteczny
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Kultura
Kendrick Lamar i 50 Cent na PGE Narodowym. Czy przeniosą rapową wojnę do Polski?
Patronat Rzeczpospolitej
Gala 50. Nagrody Oskara Kolberga już 9 lipca w Zamku Królewskim w Warszawie
Kultura
Biblioteka Książąt Czartoryskich w Krakowie przejdzie gruntowne zmiany
Kultura
Pod chmurką i na sali. Co będzie można zobaczyć w wakacje w kinach?
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama