Co Polacy sądzą o nowej reformie edukacji

Na pytanie „Co lepsze: przedszkole czy pozostanie w domu?” 76 proc. Polaków odpowiedziało, że dla pięciolatków lepsze jest uczestniczenie w edukacji przedszkolnej, jedna piąta zaś – że pozostanie w domu – wynika z badań CBOS

Publikacja: 29.04.2009 01:25

O tym, że dla pięciolatków edukacja przedszkolna jest lepsza niż pozostanie w domu, najbardziej przekonani są mieszkańcy dużych miast. Na opinie w tej sprawie wpływa również wykształcenie badanych – im ono wyższe, tym częstsze przekonanie, że edukacja przedszkolna jest dobra dla dzieci.

Inaczej kształtują się opinie na temat tego, co jest lepsze dla sześciolatków. Większość – 64 proc. – opowiedziała się za zachowaniem dotychczasowego wieku szkolnego, czyli rozpoczęciem edukacji od siódmego roku życia (wbrew wprowadzanej w życie edukacyjnej reformie).

Za obniżeniem wieku szkolnego, czyli za wysyłaniem do szkół dzieci sześcioletnich lub młodszych, opowiedziało się 33 proc. respondentów. Najwięcej zwolenników obniżenia wieku szkolnego jest wśród mieszkańców wsi i miast nieliczących więcej niż 20 tys. ludności oraz wśród mieszkańców miast największych, ponadpółmilionowych.

Im wyższe wykształcenie respondentów, tym częstsze przekonanie, że należy obniżyć wiek szkolny. Nawet jednak osoby z wyższym wykształceniem w większości są za zachowaniem wieku szkolnego na dotychczasowym poziomie.

Opinie na temat stopnia przygotowania szkół podstawowych do tego, by uczęszczały do nich sześciolatki, są także podzielone. Im wyższy poziom wykształcenia, tym bardziej krytyczna jest ocena przygotowania placówek zlokalizowanych najbliżej miejsca zamieszkania. Wśród osób z wyższym wykształceniem i mających dzieci aż

40 proc. twierdzi, że pobliska szkoła nie jest przygotowana na przyjęcie sześciolatków do klas. Surowsi w ocenie szkół są rodzice, którzy wysyłali przynajmniej jedno dziecko do przedszkola. W ich ocenie warunki stwarzane sześciolatkom w szkole są gorsze niż te, które miałyby w przedszkolu.

[ramka]64 proc. badanych opowiedziało się za zachowaniem dotychczasowego wieku szkolnego, czyli rozpoczynaniem edukacji od siódmego roku życia, wbrew reformie[/ramka]

[i]Badanie CBOS „Aktualne problemy i wydarzenia” (224) zrealizowano w styczniu 2009 r. na liczącej 1089 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski. [/i]

Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem
Kultura
Meksyk, śmierć i literatura. Rozmowa z Tomaszem Pindlem
Kultura
Dzień Dziecka w Muzeum Gazowni Warszawskiej
Kultura
Kultura designu w dobie kryzysu klimatycznego
Kultura
Noc Muzeów 2025. W Krakowie już w piątek, w innych miastach tradycyjnie w sobotę
Kultura
„Nie pytaj o Polskę": wystawa o polskiej mentalności inspirowana polskimi szlagierami
Kultura
Złote Lwy i nagrody Biennale Architektury w Wenecji