O tym, że dla pięciolatków edukacja przedszkolna jest lepsza niż pozostanie w domu, najbardziej przekonani są mieszkańcy dużych miast. Na opinie w tej sprawie wpływa również wykształcenie badanych – im ono wyższe, tym częstsze przekonanie, że edukacja przedszkolna jest dobra dla dzieci.
Inaczej kształtują się opinie na temat tego, co jest lepsze dla sześciolatków. Większość – 64 proc. – opowiedziała się za zachowaniem dotychczasowego wieku szkolnego, czyli rozpoczęciem edukacji od siódmego roku życia (wbrew wprowadzanej w życie edukacyjnej reformie).
Za obniżeniem wieku szkolnego, czyli za wysyłaniem do szkół dzieci sześcioletnich lub młodszych, opowiedziało się 33 proc. respondentów. Najwięcej zwolenników obniżenia wieku szkolnego jest wśród mieszkańców wsi i miast nieliczących więcej niż 20 tys. ludności oraz wśród mieszkańców miast największych, ponadpółmilionowych.
Im wyższe wykształcenie respondentów, tym częstsze przekonanie, że należy obniżyć wiek szkolny. Nawet jednak osoby z wyższym wykształceniem w większości są za zachowaniem wieku szkolnego na dotychczasowym poziomie.
Opinie na temat stopnia przygotowania szkół podstawowych do tego, by uczęszczały do nich sześciolatki, są także podzielone. Im wyższy poziom wykształcenia, tym bardziej krytyczna jest ocena przygotowania placówek zlokalizowanych najbliżej miejsca zamieszkania. Wśród osób z wyższym wykształceniem i mających dzieci aż