Aktualizacja: 30.08.2021 22:09 Publikacja: 30.08.2021 22:09
Od lewej: Minister kultury Włoch Dario Franceschini, prezydent weneckiego Biennale Roberto Cicutto oraz Wael Al Awar ze Złotym Lwem za "Wetland"
Foto: PAP, ANDREA MEROLA
Jego twórcy (Wael Al Awar and Kenichi Teramoto) zbudowali w Arsenale potężną instalację z innowacyjnego materiału - soli i minerałów, odkrytych na terenie Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz z odpadów poprzemysłowych. Materiał ten może być alternatywą dla cementu. Jego skład chemiczny opracowano z pomocą naukowców, a prezentowana struktura ma pokazać realne zastosowanie w architekturze.
Jury - w składzie Kazuyo Sejima, Sandra Barclay, Lamia Joreige, Lsley lokko i Luca Mlinaripod - uznało, że jest to „odważny eksperyment, który zachęca nas do myślenia na temat odpadów i produkcji w skali lokalnej i globalnej oraz otwiera na nowe możliwości konstrukcyjne między rzemiosłem a wysoką technologią”.
Przyznano także Złotego Lwa dla najlepszego uczestnika 17 Międzynarodowej Wystawy Architektury, odbywającej się w tym roku pod hasłem „How will we live together?" („Jak będziemy żyć razem?” ) - dla kolektywu raumlaborberlin z Berlina, który prezentuje w Wenecji dokumentację działającego przez trzy tygodnie „pływającego uniwersytetu”, czyli tymczasowego laboratorium , utworzonego w 2018 roku w retencyjnym zbiorniku wody deszczowej. Była to przestrzeń różnych eksperymentów, np. z systemem filtracji wody a zarazem miejsce spotkań, warsztatów, wykładów i rozmów.
Srebrnym Lwem dla obiecujących młodych uczestników Biennale jury nagrodziło Foundation for Achieving Seamless Territory (FAST) – fundację o międzynarodowym składzie. działającą w Amsterdamie i Nowym Jorku za wystawę zatytułowaną „Arbuzy, sardynki, kraby, piaski i inne osady: Graniczne ekologie i Strefa Gazy” w centralnym pawilonie w Giardini. „Za śmiałą propozycję, która zaprasza nas do myślenia o podzielonych historiach, praktykach rolniczych, rytuałach życia codziennego oraz realiach osadnictwa i okupacji.” – czytamy w uzasadnieniu.
Dwa specjalne wyróżnienia przypadły też Rosji i Filipinom za pawilony narodowe. Rosja otrzymała je „za wrażliwą i staranną renowację architektoniczną zabytkowego pawilonu w Giardini, która otwiera go na najbliższe otoczenie i przyszłość”. A Filipiny za społecznościowy projekt „Structures of Mutual Support” („Struktury Wzajemnego Wsparcia”), reinterpretujący główne hasło tegorocznego Biennale „Jak będziemy żyć razem?” na „Jak budowac razem?” .
Indywidualnym wyróżnieniem uhonorowano Cave_bureau z Kenii za projekt „The Anthropocene Museum: Exhibit 3.0 Obsidian Rainan” . Ma on formę instalacji z obsydianu, tzn. ze skalnych odłamków zwieszających się z sufitu, co nawiązuje do kenijskiej jaskini Mbai, w której gromadzili się w połowie XX wieku antykolonialni bojownicy o wolność. W instalacji prezentowanej w Wenecji jest to miejsce służące współczesnej dyskusji na temat środowiska i architektury na kontynencie afrykańskim. A zarazem skłaniające do refleksji nad nasza globalną świadomością w nowej epoce geologicznej, zwanej antropocenem i licznych zagrożeń w niej dla ekosystemu.
Specjalnego Złotego Lwa in memoriam za całokształt twórczości przyznano Linie Bo Bardi (1914-1992), włoskiej architektce, projektantce, scenografce, artystce i krytyczce, która po II wojnie przeniosła się z Włoch do Brazylii i tam projektowała dzieła, uznane za symbole nowoczesności, m.in. Muzeum Sztuki w Sao Paulo.
Z powodu pandemii 17. Biennale Architektury było przesuwane dwukrotnie. W otwartym w maju Biennale uczestniczy 113 przedstawicieli 46 państw. W pawilonie polskim prezentujemy projekt „Trouble in Paradise”, przygotowany przez zespół młodych polskich architektów PROLOG +1. Biennale można oglądać w Wenecji do 21 listopada
Zamek Królewski w Warszawie prezentuje cenną kolekcję sztuki europejskiej, pochodzącą z Narodowego Muzeum Sztuki im. Bohdana i Warwary Chanenków w Kijowie.
Wraz z Katarzyną Czajką-Kominiarczuk, twórczynią bloga Zwierz Popkulturalny, recenzentką i autorką książek o popkulturze, rozmawiamy na temat seriali. Jakie tytuły zasługują na miano produkcji roku? Na jakim etapie streamingowej rewolucji się znajdujemy?
W stolicy Szwecji ruszył Tydzień Noblowski. Rozpoczął się od tradycyjnego przekazania osobistych przedmiotów należących do tegorocznych noblistów do sztokholmskiego Muzeum Nagrody Nobla oraz sygnowania krzeseł w tamtejszej kawiarni.
W wieku 87 lat zmarł Stanisław Tym, autor tekstów, aktor, reżyser, a także dyrektor teatrów. Masową popularność zdobył jako prezes Ryszard Ochódzki w filmach „Miś”, „Rozmowy kontrolowane” i „Ryś”. Był również felietonistą „Rzeczpospolitej”.
Przez wciąż wysoki wskaźnik inflacji wydatki świąteczne Polaków rosną z roku na rok. Podczas gdy w 2022 roku było to średnio 1427 zł, to w 2023 roku przeciętny Polak wydał na święta już 1490 zł .
Polska kultura straciła jednego ze swoich najwybitniejszych artystów – Stanisława Tyma. Aktor, reżyser i satyryk, zmarł w wieku 87 lat. Ludzie kultury i politycy żegnają legendę polskiego filmu.
Nad Bałtykiem powstaje willa projektu biura Reform Architekt. Lokalizacja jest unikatowa – obiekt stanie tuż nad brzegiem morza na polskim wybrzeżu.
Odbudowa paryskiej katedry Notre trwała ponad 5 lat. Po drodze nie obyło się bez konfliktów i kontrowersji.
W Bratysławie powstanie kompleks wieżowców. Jeden z nich będzie drugim najwyższym budynkiem w Unii Europejskiej, tuż po warszawskim Varso Tower.
Królewskie Towarzystwo Architektów Brytyjskich wybrało najlepszy budynek na świecie. To drewniany blok mieszkalny z mieszkaniami socjalnymi, znajdujący się pod Barceloną.
Czy wnętrza mogą być analogowe? Zdaniem projektantów – jak najbardziej. To wyraźny trend, który pokazuje, jak bardzo zmienia się nasze myślenie o tym, czego najbardziej potrzeba nam w domach.
Okryte złą sławą więzienie w Kalifornii czekają rewolucyjne zmiany. Władze stanu chcą wprowadzić rozwiązania stosowane z sukcesami przez państwa skandynawskie.
Znamy wyniki konkursu World’s Best Vineyards 2024. W tym roku tytuł najpiękniejszej winiarni na świecie trafił do Bodegas de los Herederos del Marqués de Riscal w Hiszpanii.
W tegorocznej edycji międzynarodowego konkursu Restaurant & Bar Design Awards, w którym nagradzane są najlepiej zaprojektowane lokale gastronomiczne z całego świata, wyróżnienie zdobyła kawiarnia „Woda” z Bydgoszczy.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas