Po raz pierwszy w historii tej prestiżowej, przyznawanej przez samo środowisko, nagrody statuetka Koryfeusza Muzyki Polskiej powędrowała do artysty, a raczej artystki, już wyróżnionego w poprzednich latach. Agata Zubel otrzymała ją teraz w kategorii wydarzenie roku, a dwa lata temu uznano ją za osobowość roku.

W jednym i w drugim przypadku werdykt kolegium elektorów wydaje się bezdyskusyjny. Agata Zubel to chyba najbardziej rozpoznawalne w świecie nazwisko wśród polskich kompozytorów nowego pokolenia.

Wydarzeniem ostatnich miesięcy było niemal równoczesne prawykonanie nowej kompozycji Agaty Zubel – „Fireworks" w Warszawie, w Berlinie oraz na festiwalu BBC Proms w Londynie. Te trzy prezentacje zwieńczyło zaś przyznanie jej Europejskiej Nagrody Kompozytorskiej.

Natomiast kolejny utwór Agaty Zubel – opera „Bildbeschreibung" – stał się wydarzeniem zakończonej w ostatnią sobotę Warszawskiej Jesieni i już został wykonany w Wiedniu.

Trzy kobiety, które w tym roku zgarnęły niemal komplet statuetek Koryfeuszy, były bohaterkami rozmaitych zdarzeń ostatnich tygodni, jakby chciały w ten sposób udowodnić, że ich aktywność nie zależy od liczby nagród.

Joanna Wnuk-Nazarowa, wyróżniona szczególnie cennym, honorowym Koryfeuszem za całokształt osiągnięć, zakończyła niedawno 18-letnią kadencję na stanowisku dyrektora Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. W działalności tego znakomitego zespołu był to czas wielu oryginalnych przedsięwzięć koncertowych i festiwalowych.

Przede wszystkim jednak kadencja Joanny Wnuk-Nazarowej zapisze się w historii powstaniem w Katowicach wspaniałej siedziby NOSPR z nowoczesną salą koncertową, która ze względu na swą urodę architektoniczną oraz warunki akustyczne jest zaliczana do najlepszych w Europie. A we wrześniu odbył się tam kolejny pomysł zdobywczyni Koryfeusza – wielki Międzynarodowy Konkurs im. Karola Szymanowskiego, w którym wzięło udział ponad 100 muzyków z 20 krajów.

W kategorii odkrycie roku – jedynej, w której o wyniku decydują internauci – nagrodę otrzymała za występy koncertowe i operowe śpiewaczka Joanna Zawartko. Swą klasę potwierdziła niedawno świetną kreacją Roksany w „Królu Rogerze" Szymanowskiego, wykonanym na inaugurację tegorocznego festiwalu Wratislavia Cantans.

Tytułem osobowości roku uhonorowano zaś saksofonistę i kompozytora Macieja Obarę. To artysta z mocną już pozycją na krajowej i europejskiej scenie jazzowej. Miniony rok był dla niego szczególnie ważny, dołączył bowiem do grona muzyków współpracujących ze słynną monachijską wytwórnią ECM.

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Ogłoszenie wyników konkursu już 28 września

Dowiedz się więcej

Dla tej firmy nagrał ze swym międzynarodowym kwartetem płytę „Unloved", wypełnioną nastrojowymi, lirycznymi kompozycjami jego autorstwa. Tytuł albumu pochodzi wszakże od tematu Krzysztofa Komedy z filmu „Niekochana". Tak oto Maciej Obara nawiązał do wspaniałych tradycji polskiego jazzu, które on w oryginalny, twórczy sposób kontynuuje.