Lifting z marmolady, kolagen do picia

Po co kupować kosmetyki, skoro powstaje żywność, która według jej producentów daje cudowne efekty

Publikacja: 16.05.2008 02:12

Lifting z marmolady, kolagen do picia

Foto: Rzeczpospolita

Chodzi już nie tylko o tabletki nawilżające skórę, ale napoje wygładzające zmarszczki czy gumy do żucia zmieniające zapach skóry. Żywność funkcjonalna robi furorę na całym świecie. Zdaniem naukowców w 2010 r. już co czwarty kupowany produkt żywnościowy będzie należał do tej grupy, a jak prognozuje Instytut Futurologii z niemieckiego Kelkheim do roku 2050 nawet połowa. Tylko w tym kraju, jak podaje firma badawcza Nielsen, wydatki na żywność funkcjonalną to już 5,1 mld euro rocznie.

[srodtytul]Co wynika z definicji[/srodtytul]

Czym naprawdę jest to nowe zjawisko? – To każda żywność, która na skutek obecności składników biologicznie czynnych (własnych lub dodanych) i/lub usunięcia składników antyżywieniowych, wywiera pozytywny i potwierdzony przez medyczne badania kliniczne wpływ na zdrowie człowieka, jego sprawność fizyczną i stan umysłu – brzmi zdecydowanie najbardziej przystępna definicja autorstwa prof. Krzysztofa Krygiera ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

[srodtytul]Co mówią reklamy[/srodtytul]

Nie chodzi tylko o jogurt z błonnikiem czy sok z witaminą C. W Stanach Zjednoczonych czy Europie Zachodniej klientów atakują już zupełnie inne reklamy. Butelka produkowanej w Szwajcarii wody mineralnej Beauty Water zawiera 30 mg znanego z kosmetyków enzymu Q10 oraz 15 mg witaminy E. Jak podaje producent, wystarczy wypijać dziennie dwa litry cudownego i oczywiście świetnie smakującego płynu, by bardzo szybko zobaczyć efekty – wygładzenie zmarszczek i znacznie lepsze nawilżenie skóry. Producent, znanym też u nas wzorem tandetnych reklam sklepów wysyłkowych, publikuje opinie zachwyconych klientek. Jenny Jürgens, przy założeniu że w ogóle istnieje, wodę oczywiście chwali: nie dość, że daje fantastyczne efekty, to jej picie oznacza dla diety jedynie pięć dodatkowych kalorii dziennie.

[srodtytul]Producent o producencie[/srodtytul]

– Samo pojęcie żywności funkcjonalnej wchodzi dopiero do powszechnego użytku i wszyscy dopiero zaczniemy mieć z nią styczność. Głosy, że jest to kolejny chwyt marketingowy, wcale mnie nie dziwią. Wielu producentów po prostu reklamuje towary właściwościami, których wcale nie mają. My, zanim wprowadziliśmy Actimel czy Activię, zrobiliśmy wiele badań naukowych, w tym klinicznych – mówi Przemysław Pohrybieniuk, członek zarządu Danone Polska.

W Europie Zachodniej Danone wprowadził już jogurt nowej generacji Essensis – zawiera wyciąg z ogórecznika lekarskiego i zielonej herbaty oraz witaminę E. Ma nawilżać skórę, choć ani słowa o wygładzaniu zmarszczek – jak w przypadku magicznych napojów. Przynajmniej na razie Danone nie planuje rozpoczęcia sprzedaży Essensis w Polsce, choć w Europie Zachodniej liczy na sprzedaż wartą 100 mln euro rocznie.

[srodtytul]Cud-produkty [/srodtytul]

We Francji wielkie wzięcie ma marmolada Noreva firmy Pharma Norelift – zalecana cena 120-gramowego słoiczka to „tylko” 7 euro. Nie dość, że daje świetne efekty – producent gwarantuje redukcję zmarszczek w 74 proc. – to rzekomo świetnie smakuje (jest w trzech smakach: melon – mango, czerwona porzeczka – malina i zielony pomidor z wyciągiem z zielonej herbaty). Szkoda tylko, że producent nie określa ani po jakim czasie, ani ile trzeba zjeść tej cud-marmolady, żeby takie efekty osiągnąć.

Co kraj to obyczaj – w Holandii z kolei furorę robi napój z kolagenem i witaminami Collalift. Też odmładza i – jak podaje producent – podnosi poziom kolagenu w skórze nawet o 200 proc. Efekty widać już po 42 dniach, wystarczy wypijać jedno opakowanie dziennie. Kolagen ma być niemal identyczny z tym, który mamy w skórze. Przy czytaniu ulotki od samych pozytywów może się zakręcić w głowie – nie powoduje tycia, wręcz 75 proc. badanych użytkowników straciło nawet po 6 i więcej funtów wagi. Jak przystało na nowoczesny marketing, wszystko zilustrowane zdjęciami przed i po spożyciu oraz entuzjastycznymi recenzjami klientów z całego świata. Pani James z Keele uznaje wręcz, że używanie napoju przez rok odjęło jej 20 lat. Tylko pozazdrościć efektów. Na ziemię sprowadzają jedynie ceny: sześciotygodniowa kuracja kosztuje 45 euro plus 5 kolejnych za koszty przesyłki, przy 15-tygodniowej jest nieco taniej, bo 80 euro, a wysyłka jest za darmo. Tego typu produkty proponują nie tylko nieznane firmy, ale także ekskluzywne marki – po spożyciu gumy Kanebo w ciągu 30 minut skóra zaczyna pachnieć różami i wanilią, choć o zmarszczkach producent już nie wspomina.

[srodtytul]Kto da więcej[/srodtytul]

Czy faktycznie jedzenie może działać jak kosmetyk, czy to tylko kolejny chwyt marketingowy? – Takie produkty pozwalają na wzmocnienie skóry od wewnątrz. Niektóre mikroelementy, jak witaminy czy pierwiastki śladowe, mają bardzo pozytywny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie skóry – mówi cytowana przez dziennik „Süddeutsche Zeitung” dermatolog Sabine Zenker. Trend zaczyna docierać do Polski. Podobno w niektórych sklepach pojawiły się soki owocowe z błonnikiem, jednak o kolagenie w jedzeniu przynajmniej ja nie słyszałem. – Trudno stwierdzić, czy składnik sam w sobie pozytywnie wpływający na skórę, ma taki sam efekt np. w połączeniu z marmoladą czy sokiem. Wśród producentów zaczyna się wyścig: kto dołoży więcej składników mineralnych czy witamin – dodaje Przemysław Pohrybieniuk.

Chodzi już nie tylko o tabletki nawilżające skórę, ale napoje wygładzające zmarszczki czy gumy do żucia zmieniające zapach skóry. Żywność funkcjonalna robi furorę na całym świecie. Zdaniem naukowców w 2010 r. już co czwarty kupowany produkt żywnościowy będzie należał do tej grupy, a jak prognozuje Instytut Futurologii z niemieckiego Kelkheim do roku 2050 nawet połowa. Tylko w tym kraju, jak podaje firma badawcza Nielsen, wydatki na żywność funkcjonalną to już 5,1 mld euro rocznie.

Pozostało 90% artykułu
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"