Reklama

Najsłynniejsza para od krzeseł

„Eames by Vitra” to żywa lekcja historii designu. Ray i Charles Eamesowie 60 lat temu stworzyli krzesła i fotele‚ które na masową skalę doceniamy dopiero dziś

Aktualizacja: 25.09.2008 01:24 Publikacja: 25.09.2008 01:23

Wesoły wieszak „Hang it all”, 1953, stał się kultowym przedmiotem w latach 60. (Vitra)

Wesoły wieszak „Hang it all”, 1953, stał się kultowym przedmiotem w latach 60. (Vitra)

Foto: Rzeczpospolita

Już dawno ekspozycje wzornictwa są tak samo obowiązkowe dla każdego, kto nazywa się człowiekiem kulturalnym‚ jak wystawy malarstwa czy koncerty. W designie wypada się orientować. A Eamesowie to podstawa.

Ray i Charles Eamesowie tworzyli od lat 40. do 80. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Są zaliczani do kalifornijskiego modernizmu. To etykietka. Ważniejsze jest‚ że tworzyli XX-wieczną historię projektowania mebli. Eksperymentowali ze sklejką‚ włóknem szklanym i drutem. A ich projekty weszły do kanonu designu. I co niezwykłe‚ nadal wydają się nowoczesne. Sławne Eames Chair (krzesło Eamesów‚ 1948 – 1950) z siedziskiem, oparciem i podłokietnikami wytłoczonymi z jednego arkusza tworzywa było krokiem milowym w historii designu po rewolucyjnym krześle Marcela Breuera z 1928 roku z wygiętej metalowej rurki. Doczekało się potem kilku pokoleń następców: krzeseł do jadalni‚ do poczekalni‚ na różnych nogach, w różnych kolorach. Sprzedano ich na świecie kilka milionów.

Charles Eames chciał początkowo wyprodukować swoje sławne krzesło z arkusza metalu‚ eksperymentował z aluminium‚ ale okazało się‚ że jest to nie tylko trudne, ale i drogie, a jemu zależało na stworzeniu mebla dostępnego. Początkowo było więc produkowane z włókna szklanego‚ z czasem – polipropylenu. Poza projektami mebli‚ zabawek i tkanin (domena Ray) Eamesowie zostawili ponad 100 filmów‚ wśród nich ważny „Powers of Ten” z 1977 roku ( www.eamesoffice.com)‚ organizowali mnóstwo wystaw i wykładów. A przy tym byli barwną i wpływową parą.

Plastikowe krzesła Eamesów po raz pierwszy zaprezentowano w MOMA w Nowym Jorku na wystawie „Tanie meble” w 1950 roku.

Teraz prezentuje je podróżująca po Polsce wystawa. Każdy mebel jest dokładnie opisany‚ objaśnione są jego unikalne cechy oraz kontekst historyczny‚ w którym powstał. Organizatorem wystawy jest szwajcarska Vitra‚ wyłączny producent mebli Eamesów w Europie i na Bliskim Wschodzie. Vitra to też Muzeum Architektury Wnętrz w Weil am Rhein w Niemczech z największą na świecie kolekcją projektów i prototypów mebli wielu projektantów. I z odtworzoną pracownią Charlesa Eamesa.

Reklama
Reklama

Pawilon SARP‚ ul. Foksal 2

ŁÓDŹ 16.10 – 26.10.2008 r.

International Festival of Design‚ ul. Tymienieckiego 3

GDAŃSK 6.11 – 14.11.2008 r.

Politechnika Gdańska‚ ul. G. Narutowicza 11/12

O designerskich meblach i wystawie: www.vitra.com

Już dawno ekspozycje wzornictwa są tak samo obowiązkowe dla każdego, kto nazywa się człowiekiem kulturalnym‚ jak wystawy malarstwa czy koncerty. W designie wypada się orientować. A Eamesowie to podstawa.

Ray i Charles Eamesowie tworzyli od lat 40. do 80. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Są zaliczani do kalifornijskiego modernizmu. To etykietka. Ważniejsze jest‚ że tworzyli XX-wieczną historię projektowania mebli. Eksperymentowali ze sklejką‚ włóknem szklanym i drutem. A ich projekty weszły do kanonu designu. I co niezwykłe‚ nadal wydają się nowoczesne. Sławne Eames Chair (krzesło Eamesów‚ 1948 – 1950) z siedziskiem, oparciem i podłokietnikami wytłoczonymi z jednego arkusza tworzywa było krokiem milowym w historii designu po rewolucyjnym krześle Marcela Breuera z 1928 roku z wygiętej metalowej rurki. Doczekało się potem kilku pokoleń następców: krzeseł do jadalni‚ do poczekalni‚ na różnych nogach, w różnych kolorach. Sprzedano ich na świecie kilka milionów.

Reklama
Kultura
Artyści w misji kosmicznej śladem Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego
Kultura
Jan Ołdakowski: Polacy byli w powstaniu razem
Kultura
Jesienne Targi Książki w Warszawie odwołane. Organizator podał powód
Kultura
Bill Viola w Toruniu: wystawa, która porusza duszę
Kultura
Lech Majewski: Mamy fantastyczny czas dla plakatu. Nie boimy się AI
Reklama
Reklama