Najnowszy, kwietniowy numer „Wallpapera”, prestiżowego miesięcznika lifestyle’owego, prezentuje meble, ceramikę, tkaniny ze Spółdzielni Artystów Ład, figurki z Ćmielowa, karafki i kieliszki Wiesława Sawczuka dla huty Hortensja w Piotrkowie Trybunalskim.
Autorka artykułu Emma O’Kelly pisze: „polski Ośrodek Wzornictwa Nowoczesnego szczyci się posiadaniem skarbów modernistycznych, ale nie ma gdzie ich pokazywać”. I nawołuje: „pilnie poszukiwane lokum dla Polskiego Centrum Designu. Lokalizacja: Warszawa. Pożądany budynek: nowy, najlepiej taki, jaki będzie miało Muzeum Sztuki Nowoczesnej zaprojektowane przez szwajcarskiego architekta Christiana Kereza. Ewentualnie postindustrialny, z czerwonej cegły, w dobrej lokalizacji i na tyle pojemny, by znalazło się w nim miejsce na stałą ekspozycję, magazyny i bibliotekę z czytelnią. Kiedy? Tak szybko, jak to możliwe”. Nic dodać, nic ująć.
Ośrodek Wzornictwa Nowoczesnego to część Zbiorów Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Warszawie. Kolekcja jest przechowywana w budynku magazynowym na terenie zespołu pałacowo-parkowego w Otwocku, dawnej rezydencji Bilińskich, 30 km od Warszawy. Liczy 24 000 obiektów. Zbiory te powstały w 1979 r. na bazie przejętej kolekcji Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, którą tworzono od roku 1946, czyli już na cztery lata przed powołaniem samego IWP. Należały do niej prace zlecane artystom przez Biuro Nadzoru Estetyki Produkcji jako wzory do produkcji przemysłowej, a po przekształceniu BNEP w IWP w 1950 roku stały się trzonem wzorcowni IWP (meblarskiej, ceramicznej, tkanin drukowanych i tkanych).
Fragmenty kolekcji możemy oglądać na wystawach czasowych. Niestety, są organizowane rzadko. W swojej historii Ośrodek Wzornictwa zorganizował ich 17. Zdaniem Anny Magi, kustosza kolekcji, to niemało. Według miłośników designu z uwięzionych w magazynach cennych zbiorów mogłoby być więcej pożytku.
[srodtytul]Czekanie na siedzibę[/srodtytul]