Zdrowa żywność jest chwytem wyłącznie marketingowym. – Nie ma niezdrowej żywności, są tylko niezdrowe sposoby żywienia – mówi dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia. Specjalistka dodaje, że każdy produkt, nawet z etykietą „eko” lub „organic”, jedzony w nadmiarze może zaszkodzić. Ważniejsza jest zatem promocja zdrowego stylu odżywiania niż tzw. zdrowej żywności. Czy warto więc szukać w sklepach smakołyków przygotowywanych zgodnie z tradycyjną recepturą lub zamawiać jaja, mleko albo warzywa wprost z ekologicznych upraw?
[srodtytul]Certyfikat to gwarancja[/srodtytul]
Specjaliści twierdzą, że jednak warto. – Ekologicznie uprawiana i hodowana żywność daje gwarancję jakości, pod warunkiem, że jest certyfikowana, a nie tylko ma w nazwie oznaczenie: „eko” czy „zdrowa” – wyjaśnia Agnieszka Jarosz. – Kilka lat temu wiele się mówiło o tzw. złym cholesterolu, który jest np. w jajach. Na rynku pojawiły się wówczas jaja z informacją na etykiecie „bez cholesterolu”. Takie oczywiście nie istnieją, bo kurczak, by się mógł rozwijać, potrzebuje cholesterolu. Producenci przekonywali nas też, że jajka przepiórcze mają mniej cholesterolu. To także mit. Prawdą jest natomiast, że jajko przepiórcze jest mniejsze, więc jeśli zastąpimy jedno jajko kurze jednym przepiórczym, to dostarczymy organizmowi mniej cholesterolu. Zjedzenie pięciu czy sześciu jaj przepiórczych zaszkodzi nam tak samo, jak jednego kurzego. Nie dajmy się zwariować i nie przesadzajmy z wyszukiwaniem wyłącznie ekologicznych produktów. Zjedzenie marchewki z supermarketu albo jabłka kupionego przy drodze też nam nie zaszkodzi.
[srodtytul]„Organic”, „slow” i „eko”[/srodtytul]
A jednak z roku na rok coraz więcej z nas buszuje w sieci i po sklepowych półkach, szukając tzw. zdrowej żywności. W tej chwili w Polsce działa blisko 300 sklepów oferujących produkty z oznaczeniami: „organic”, „eko”, „bio”, „natural” lub „slow”. Półki z ekologiczną żywnością pojawiły się też w sieciach handlowych. Mają je między innymi Tesco, Alma oraz Piotr i Paweł. Tesco Organic to produkty, które można znaleźć na stoiskach z owocami i warzywami oraz na półkach z produktami spożywczymi, napojami, przekąskami. W sumie w ofercie Organic Tesco jest blisko 60 produktów.