Kiedy zaczyna się jutro?

Poradnik: Pozwól dziecku filozofować

Publikacja: 02.06.2009 01:33

Eva Zoller, A dlaczego? Jak odpowiadać na trudne pytania dzieci, Przeł. Elżbieta Cieślik Wyd. GWP, G

Eva Zoller, A dlaczego? Jak odpowiadać na trudne pytania dzieci, Przeł. Elżbieta Cieślik Wyd. GWP, Gdańsk 2009

Foto: Rzeczpospolita

Eva Zoller – szwajcarska pedagog, psycholog, filozof i religioznawca – założyła przed kilku laty w Altikon pod Zurychem placówkę naukową badającą zjawiska związane z filozofią dziecięcą i filozofią dnia codziennego. Na temat bogactwa dziecięcej filozofii organizuje debaty i wykłady w całej Szwajcarii. Dzieciom, rodzicom i nauczycielom proponuje warsztaty i szkolenia, jak nie tłumić w najmłodszych odruchu do filozofowania, lecz rozwijać tę naturalną umiejętność.

– Słuchając, jak małe dzieci zadają dobrze znane wszystkim pytania: „A dlaczego?”, „Jak to?”, „Skąd?”, jesteśmy świadkami filozoficznego zdumienia, o którym pisał już Arystoteles – twierdzi Zoller.

W Polsce mamy właśnie okazję przeczytać książkę jej autorstwa – „A dlaczego? Jak odpowiadać na trudne pytania dzieci”.

Przytacza w niej wiele dziecięcych pytań, które na ogół zaskakują dorosłych: „Kiedy zaczyna się jutro?”, „Czy moja kotka wie, że jestem dziewczynką?” i „Czy anioły mają wakacje?”. Wyjaśnia przy tym, że większość pytań dzieci to pytania o sens. Nawet jeśli nie pytają wprost „jaki to ma sens”, to tak naprawdę o to właśnie im chodzi. I tak pytanie o sens może wg Zoller brzmieć: „Dlaczego pada deszcz?”. Większość rodziców (zwłaszcza ojców) przybliża dziecku w takiej sytuacji swoją wiedzę na temat wilgotności powietrza. Tymczasem w podtekście tego pytania jest przekaz: „Jaki jest w tym sens, że właśnie teraz, kiedy chciałem wyjść i się pobawić, pada deszcz?”. Trzeba o tym pamiętać, przekonuje Zoller, i sformułować odpowiedź typu „zobacz, pada, bo roślinom chciało się pić”. A najlepiej na pytania o sens w ogóle nie odpowiadać, lecz zapytać: „a jak ty myślisz?”. Nie dość, że może to być zaczątek ciekawej rozmowy, to jeszcze dzieci uczą się wówczas formułować własne zdanie. Przykładem na to przytoczony w książce obrazek z życia: „Wnuczek zapytał babcię, dlaczego właściwie wszyscy ludzie mają pępek? Zdezorientowana, próbując zyskać więcej czasu na odpowiedź, powiedziała szybko: – No właśnie, a jak ty myślisz, po co to ludziom?”. Malec odpowiedział bez zastanowienia: „To jasne, żeby było wiadomo, gdzie jest środek!”.

Przyszłoby wam do głowy, że taki jest właśnie sens istnienia pępka?

[i]Eva Zoller, A dlaczego? Jak odpowiadać na trudne pytania dzieci, Przeł. Elżbieta Cieślik Wyd. GWP, Gdańsk 2009[/i]

Eva Zoller – szwajcarska pedagog, psycholog, filozof i religioznawca – założyła przed kilku laty w Altikon pod Zurychem placówkę naukową badającą zjawiska związane z filozofią dziecięcą i filozofią dnia codziennego. Na temat bogactwa dziecięcej filozofii organizuje debaty i wykłady w całej Szwajcarii. Dzieciom, rodzicom i nauczycielom proponuje warsztaty i szkolenia, jak nie tłumić w najmłodszych odruchu do filozofowania, lecz rozwijać tę naturalną umiejętność.

– Słuchając, jak małe dzieci zadają dobrze znane wszystkim pytania: „A dlaczego?”, „Jak to?”, „Skąd?”, jesteśmy świadkami filozoficznego zdumienia, o którym pisał już Arystoteles – twierdzi Zoller.

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"