Saksofonowy huragan

„Dresden”, dwupłytowy koncertowy album Jana Garbarka, zaskakuje ekspresją. Czekaliśmy na niego sześć lat. Było warto

Aktualizacja: 27.10.2009 15:04 Publikacja: 15.10.2009 01:24

Jan Garbarek Group Dresden ECM/Universal, CD 2009

Jan Garbarek Group Dresden ECM/Universal, CD 2009

Foto: Rzeczpospolita

Kto słyszał saksofonistę podczas ubiegłorocznych występów w Polsce, rozpozna wykonywane wówczas łatwo wpadające w ucho tematy.

Koncert w Warszawie zrobił na mnie piorunujące wrażenie. Nie spodziewałem się, że po nastrojowych albumach „Visible World”, „Monodia” i „In Praise of Dreams” zbierze w sobie tyle energii, by zagrać jak młodzieniec skory do wirtuozerskich popisów.

Publiczność w Dreźnie miała szczęście uczestniczyć w wyjątkowym koncercie grupy. Muzycy zagrali tam na maksimum swoich możliwości. W Warszawie oszczędzał się Rainer Brüninghaus, który miesiąc wcześniej zasłabł po występie we Wrocławiu. Za to przyjechał do nas ciekawszy perkusista – Trilok Gurtu, zamiast Manu Katché.

W Dreznie Katché bębnił bardziej rockowo, prosto i energicznie, u nas Gurtu grał gęściej i w zróżnicowanym metrum. Obie sytuacje dodawały saksofoniście energii. Już otwierający pierwszą z płyt temat „Paper Nut” może zaintrygować słuchacza. Intensywny rytm nie daje usiedzieć w miejscu, tym bardziej że artystę zdaje się inspirować muzyka świata z najdalszych jego zakątków.

Aż ciarki przechodzą, kiedy Garbarek powiela swoje saksofonowe zawołania w „The Tall Tear Trees”. Balladowa melodia przechodzi w końcu w lament. Są też momenty wytchnienia, bo nikt nie wytrzymałby dwóch godzin takiego napięcia.

Gdybym powiedział, że to najlepszy album Garbarka, ktoś przypomniałby „My Song”, „Twelve Moons” lub „Officium”. Z pewnością „Dresden” jest najbardziej różnorodny, zaskakujący i przysporzy mu nowych fanów.

[ramka][b]KONKURS[/b]

Dla naszych czytelników mamy cztery płyty „Dresden”

Wygrają cztery pierwsze zgłoszenia na adres [mail=kultura@rp.pl]kultura@rp.pl[/mail]

Start konkursu: wtorek (27.10); godz. 15.00 [b] Znamy już zwycięzców. Dziękujemy za udział w konkursie :)[/b]

[/ramka]

Kto słyszał saksofonistę podczas ubiegłorocznych występów w Polsce, rozpozna wykonywane wówczas łatwo wpadające w ucho tematy.

Koncert w Warszawie zrobił na mnie piorunujące wrażenie. Nie spodziewałem się, że po nastrojowych albumach „Visible World”, „Monodia” i „In Praise of Dreams” zbierze w sobie tyle energii, by zagrać jak młodzieniec skory do wirtuozerskich popisów.

Kultura
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała odebrali w Warszawie Nagrodę Honorowa SARP 2024
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali