Full Blast + Mars Williams = Powiększenie

Słynny niemiecki saksofonista Peter Brötzmann, znany w Polsce z występów z różnymi zespołami, przyjeżdża z najciekawszym z nich – Full Blast.

Aktualizacja: 11.09.2010 23:09 Publikacja: 10.09.2010 16:09

Peterowi Brötzmannowi zwolenników przysporzył ekspresyjny styl gry

Peterowi Brötzmannowi zwolenników przysporzył ekspresyjny styl gry

Foto: Materiały Promocyjne

Tę nazwę grupy łatwo skojarzyć z ekspresyjnym stylem gry Brötzmanna, który przysporzył mu tyluż zwolenników, co przeciwników oraz przyczynił się do nazwania go „najgłośniejszym saksofonistą świata”. To było w latach 60. XX wieku, dziś nie jest już tak głośny, ale nie mniej awangardowy niż kiedyś.

Brötzmann nie spoczął na laurach jak wielu freejazzowych muzyków, z którymi grał wówczas u boku pianisty Cecila Taylora. Razem z Brytyjczykami: gitarzystą Derekiem Baileyem i saksofonistą Evanem Parkerem, stanął na czele europejskiej awangardy.

Brötzmann i jego koledzy nazywali swą muzykę wyzwoloną improwizacją, co miało również pewną konotację polityczną i społeczną. Ich muzyka nie pozostała bez wpływu na Amerykanów, w tym Kena Vandermarka, jednego z czołowych awangardzistów.

Trio Full Blast powstało z inicjatywy niemieckiego perkusisty Michaela Wertmullera, który zaprosił również do współpracy szwajcarskiego basistę Marino Pliakasa.

Gościnnie zagra w Powiększeniu amerykański saksofonista Mars Williams. Można się spodziewać wybuchowej mieszaniny talentu, śmiałych wizji artystycznych, wirtuozerii i energetycznych, bezkompromisowych improwizacji. Próbkę tego, co potrafi trio Full Blast, można znaleźć na płycie pod tym samym tytułem wydanej cztery lata temu. Jak zagrają z gościem, trudno przewidzieć. Tego trzeba posłuchać.

[i]Full Blast + Mars Williams, Powiększenie, ul. Nowy Świat 27, bilety: 40 – 50 zł rezerwacje: tel. 503 116 154, czwartek (16.09), godz. 20.[/i]

[ramka][b]Zagrają[/b]

[b]Koncert młodych stypendystów, Zamek Królewski, pl. Zamkowy 4, bilety: 13 zł, tel. 22 355 51 70, niedziela (12.09), godz. 12[/b]

Pierwszy po wakacjach koncert, na którym Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci prezentuje swoich utalentowanych stypendystów. Wystąpią: 12-letni pianista Piotr Pawlak, 17-letnia skrzypaczka Patrycja Młynarska oraz dwoje 19-latków – klarnecistka Patrycja Wierzbicka i gitarzysta Adam Woch.

[b]Organy Archikatedry, katedra św. Jana, ul. Świętojańska 8, bilety-cegiełki: 7 – 10 zł do kupienia przed koncertem, niedziela (12.09), godz. 16[/b]

Na Festiwalu Organy Archikatedry utwory Bacha zagra Donato Cuzzato uważany za wybitnego interpretatora muzyki lipskiego kantora. Cuzzato, choć jest Włochem, studiował w Würzburgu, dlatego też muzyka kompozytorów niemieckich jest mu szczególnie bliska. Ten włoski organista koncertuje w całej Europie, nagrał też 11 płyt.

[b]Królewskie Arkady Sztuki, Zamek Królewski – Arkady Kubickiego, pl. Zamkowy 4, wstęp wolny, niedziela (12.09), godz. 19[/b]

Szykuje się godny finał letniego cyklu imprez w Arkadach Kubickiego. Na ostatnim koncercie zaśpiewa Joanna Woś. To gwiazda polskiej opery, mistrzyni belcanta, dla której w ostatnich latach Opera Narodowa wystawiła dwa słynne dzieła Donizettiego: „Łucję z Lammermoor” i „Lukrecję Borgię”. Na tej scenie Joannę Woś możemy też podziwiać w „Traviacie”. W Arkadach Kubickiego wystąpi z towarzyszeniem pianistki Ewy Szpakowskiej.

[b]Zip Skład, Wigor i Peper,

The Fresh, ul. Wawelska 5, bilety: 15 zł, rezerwacje: biuro@thefresh.pl, sobota (11.09), godz. 21[/b]

Warszawski Zip Skład nagrał jedną zaledwie płytę. Wykładany w utworach kodeks ulicy, zróżnicowane style raperów i surowa, a zarazem melodyjna produkcja zapewniły jej status nieśmiertelnego osiedlowego klasyka. Sobotni, charytatywny koncert w The Fresh jest więc wydarzeniem.

[b]Soulburners, Centralny Dom Qultury, ul. Burakowska 12, bilety:

15 zł, rezerwacje: tel. 22 636 83 00, sobota (11.09), godz. 20[/b]

Rock’n’rollowa petarda, polska odpowiedź na Hellacopters, czyli wszystko co najlepsze na przecięciu grania garażowego i hard rocka z lat 70. XX wieku. Na koncercie urodzinowym zagrają też goście: TPN 25, The Assblasters i Stray.

[b]Armia, Studio Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej, ul. Myśliwiecka 3/5/7, wstęp wolny, rezerwacje (na antenie Programu III po zapowiedzi): tel. 22 333 33 33, niedziela (12.09), godz. 20.05[/b]

Armia grała w czerwcu w parku Sowińskiego (celebrując swoje urodziny) dla młodych i dla tych, którzy pamiętają czasy rockowych festiwali warszawskich takich jak Marchewka i Rób Rege. W studiu Trójki muzycy przypomną jeszcze raz atmosferę tamtych czasów na scenie niezależnej podsycanej buntem z „Niewidzialnej armii”, „Zostaw to” i „W niczyjej sprawie”.

[b] Aga Zaryan, Filharmonia Narodowa, ul. Jasna 5, bilety: 60 zł, rezerwacje: tel. 22 55 17 127, niedziela (12.09), godz. 18[/b]

Polska wokalistka, która dopiero co wydała płytę w legendarnej amerykańskiej wytwórni Blue Note, będzie gwiazdą koncertu charytatywnego na rzecz pomocy 150 stypendystom Fundacji Jana Pawła II zza wschodniej granicy, studiującym na KUL. Podczas wieczoru wystąpi także włoskie Trio Panicci i przeprowadzona zostanie loteria fantowa.

[b]Closterkeller, Hydrozagadka, ul. 11 Listopada 22, bilety: 20 zł, rezerwacje: tel. 505 849 386, niedziela (12.09), godz. 21 [/b]

Właśnie mija 20 lat od czasu wydania pierwszej płyty zespołu „Purple”. Od zimnej fali do metalu gotyckiego – Closterkeller zajmuje czołowe miejsce na scenie klimatycznego rocka z mistycznym przesłaniem. Dochód z koncertu przeznaczony zostanie na cele charytatywne. [/ramka]

Tę nazwę grupy łatwo skojarzyć z ekspresyjnym stylem gry Brötzmanna, który przysporzył mu tyluż zwolenników, co przeciwników oraz przyczynił się do nazwania go „najgłośniejszym saksofonistą świata”. To było w latach 60. XX wieku, dziś nie jest już tak głośny, ale nie mniej awangardowy niż kiedyś.

Brötzmann nie spoczął na laurach jak wielu freejazzowych muzyków, z którymi grał wówczas u boku pianisty Cecila Taylora. Razem z Brytyjczykami: gitarzystą Derekiem Baileyem i saksofonistą Evanem Parkerem, stanął na czele europejskiej awangardy.

Pozostało 88% artykułu
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla