Reklama
Rozwiń

Nielegalne reklamy na pl. Konstytucji

Pl. Konstytucji to kolejne miejsce w Warszawie, które zamienia się w reklamowy śmietnik. – Tablice mają zniknąć – odgraża się ratusz

Publikacja: 17.02.2011 21:35

Reklamy nauki języków obok rzeźby „Nauczyciel-ka”. Jej autorem jest Jerzy Jarnuszkiewicz, który stwo

Reklamy nauki języków obok rzeźby „Nauczyciel-ka”. Jej autorem jest Jerzy Jarnuszkiewicz, który stworzył też pomnik Małego Powstańca

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Podświetlane reklamy – tzw. citylighty – pojawiły się po bokach trzech kamiennych rzeźb: przy „Kolejarzu” i „Nauczycielce” (ul. Marszałkowska 45/49) i reliefie „ Otwarcie MDM 22 – VII – 1952” (pl. Konstytucji 3, od strony ul. Waryńskiego). W planach są już kolejne nośniki.

– Bez względu na ocenę realizmu socjalistycznego Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa jest jedną z unikatowych atrakcji turystycznych Warszawy. Troska o jej wygląd powinna leżeć miastu na sercu – mówi badacz socrealizmu Krzysztof Mordyński.

Historyk podkreśla, że nie zależy mu na promowaniu Warszawy jako miasta socrealizmu. – Znacznie bardziej kocham Łazienki, ale MDM jest cennym fragmentem naszego dziedzictwa i nie powinniśmy go lekceważyć – tłumaczy.

– Właściciel nośników reklamowych powinien je usunąć – mówi rzeczniczka Urzędu Dzielnicy Śródmieście Urszula Majewska. – Spółka Clear Channel nie występowała do nas ze zgłoszeniem zamiaru montażu urządzeń reklamowych na budynkach MDM – podkreśla.

Clear Channel się do tego nie poczuwa. – Wszystkie nasze nośniki wiszą w oparciu o umowy, jakie mamy z właścicielami albo administratorami budynków. Nie posiadamy w Warszawie nośników nielegalnie zawieszonych – mówi Joanna Zdanowska z Clear Channel.

Naczelnik miejskiego Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej Tomasz Gamdzyk przy każdej okazji podkreśla, że przedstawiciele branży outdooru wykorzystują sztuczki – np. zgłaszają zamiar umieszczenia reklamy w Śródmieściu do delegatury w Rembertowie przez przedstawiciela w Szczecinie, który nie odbiera listu poleconego z odmową. Zanim niewydolny aparat urzędniczy zareaguje, samowola jest zalegalizowana. Projekt nowelizacji przepisów utknął w ministerstwach.

W przypadku reklam na MDM urzędnicy zapowiedzieli, że zgłoszą samowolkę do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. W ubiegłym tygodniu taką procedurę wszczęli wobec reklam firmy Clear Channel na budynkach przy ul. Kruczej 17 i 23/31, Marszałkowskiej 85 i 87, Hożej 34/49, Karowej 18a i al. Jana Pawła II 36. Toczą się postępowania w sprawie reklam przy ul. Marszałkowskiej 45/49, pl. Konstytucji 5, Marszałkowskiej 138 wobec Leed Media Group.

Według ekspertów, pl. Konstytucji to obraz nędzy i rozpaczy. Płachty reklamowe zasłaniają hotel MDM. Pośrodku jest parking. – To miejsce powinno przyciągać przechodniów. Zamiast tego zamieniło się w węzeł parkingowo-komunikacyjny – mówi architekt Grzegorz Buczek.

Wywiad z historykiem Krzysztofem Mordyńskim na [link=http://www.zw.com.pl]www.zw.com.pl[/link]

Podświetlane reklamy – tzw. citylighty – pojawiły się po bokach trzech kamiennych rzeźb: przy „Kolejarzu” i „Nauczycielce” (ul. Marszałkowska 45/49) i reliefie „ Otwarcie MDM 22 – VII – 1952” (pl. Konstytucji 3, od strony ul. Waryńskiego). W planach są już kolejne nośniki.

– Bez względu na ocenę realizmu socjalistycznego Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa jest jedną z unikatowych atrakcji turystycznych Warszawy. Troska o jej wygląd powinna leżeć miastu na sercu – mówi badacz socrealizmu Krzysztof Mordyński.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Patronat Rzeczpospolitej
Gala 50. Nagrody Oskara Kolberga już 9 lipca w Zamku Królewskim w Warszawie
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Kultura
Biblioteka Książąt Czartoryskich w Krakowie przejdzie gruntowne zmiany
Kultura
Pod chmurką i na sali. Co będzie można zobaczyć w wakacje w kinach?
Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta