Reklama
Rozwiń

Frida – muzyka do filmu

Kultowa muzyka filmowa. 15. tom kolekcjonerskiej serii „Rzeczpospolitej” – już w kioskach. Dla naszych czytelników mamy 3 zestawy z muzyką do "Fridy"

Aktualizacja: 25.08.2011 17:21 Publikacja: 25.08.2011 09:40

Frida – muzyka do filmu

Foto: Rzeczpospolita

Gdy Elliot Goldenthal, autor utworów do „Fridy", odbierał za swoje kompozycje Oscara, dziękował przede wszystkim kobietom. Przy pracy otaczały go żeńskie postaci: Salma Hayek grająca Kahlo i reżyserka Julie Taymor, prywatnie żona kompozytora. Taymor i Goldenthal są jednym z najbardziej twórczych duetów Hollywood, współpracowali wcześniej m.in. przy ekranizacji „Tytusa Andronicusa". Ale we „Fridzie" muzyka powstawała nie jako ilustracja kadrów, rodziła się równolegle z pomysłami reżyserskimi.

Powstał jeden z najpiękniejszych filmów początku XXI wieku, intensywny dramaturgicznie i plastycznie, świetnie oddający związki, jakie zachodziły między przeżyciami meksykańskiej malarki a jej twórczością. Film przyczynił się do wzrostu popularności – i cen – dzieł Kahlo, stał się także wzorem ekranowych biografii. „Frida" pozostaje w pamięci także dzięki ścieżce dźwiękowej, która uwypukliła cierpienia i namiętności wypełniające życie artystki.

Malarka spędziła dużą część życia w łóżku – z powodu chorób i ciężkiego wypadku w młodości. – Goldenthal pisał muzykę, która mogłaby się jej spodobać. Komponował dla kameralnego zespołu – „takiego, który mógłby zmieścić się w niewielkim pokoju". Słychać gitary, akordeon, wiolonczele, trąbki, wreszcie – przejmujący, chwilami rozdzierający śpiew. Autor zaprosił muzyków i pieśniarzy meksykańskich, najważniejszy utwór „Paloma Negra" wykonuje legendarna Chavela Vargas.

Leciwa śpiewaczka, słynąca z charakterystycznego czerwonego poncho i głosu, którym potrafi oddać najgłębszy ból, wzięła udział w nagraniu także ze względu na swój związek z Kahlo. Mając 81 lat, Vargas, niegdyś szokująca Meksyk męskimi strojami i repertuarem, przyznała, że kochała wyłącznie kobiety, a miłość łączyła ją także z Fridą. Innymi ważnymi gośćmi piosenek towarzyszących opowieści o nietuzinkowej, szukającej wolności kobiecie są m.in. Lila Downs, jedna z najlepszych pieśniarek meksykańskich, Brazylijczyk Caetano Veloso, który śpiewał m.in. na ścieżce „Porozmawiaj z nią" Almodóvara. Wreszcie „La Bruja", ulubioną pieść Diego Rivery, wykonała Salma Hayek.

Elliot Goldenthal „Frida", CD

Kultowa Muzyka Filmowa, tom 15,

Universal Music/Rzeczpospolita

KONKURS:

Dla naszych czytelników mamy 3 zestawy:

Wygrają 3 pierwsze zgłoszenia na adres kultura@rp.pl z informacją, który film z serii podobał się Państwu najbardziej. W tytule mejla proszę wpisać "Frida".

Start konkursu: czwartek, 25 sierpnia, godz. 16.00.

Znamy już zwycięzców, poinformujemy ich drogą elektroniczną.  Dziękujemy za udział w konkursie :)

Zostań fanem serwisu na Facebooku

.

Informacje na temat kolekcji i oferta subskrypcji: www.rp.pl/e-sklep lub 801 15 15 15

Gdy Elliot Goldenthal, autor utworów do „Fridy", odbierał za swoje kompozycje Oscara, dziękował przede wszystkim kobietom. Przy pracy otaczały go żeńskie postaci: Salma Hayek grająca Kahlo i reżyserka Julie Taymor, prywatnie żona kompozytora. Taymor i Goldenthal są jednym z najbardziej twórczych duetów Hollywood, współpracowali wcześniej m.in. przy ekranizacji „Tytusa Andronicusa". Ale we „Fridzie" muzyka powstawała nie jako ilustracja kadrów, rodziła się równolegle z pomysłami reżyserskimi.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem