Luksus po czesku

Skoda Superb ma przestronne wnętrze i zapewnia niezły komfort jazdy. Sprawdzi się więc zarówno jako wygodne auto rodzinne jak też samochód do wożenia prezesów.

Publikacja: 12.03.2012 15:21

Luksus po czesku

Foto: Materiały Promocyjne

Najbardziej prestiżowy model Skody – Superb, może nie zachwyca wyszukaną stylistyką nadwozia, która przyciągałaby na ulicy wzrok innych kierowców. Jednak po zajęciu miejsca w środku każdy będzie pod wrażeniem i to niezależnie od tego czy usiądzie z przodu, czy z tyłu. Auto po prostu poraża przestrzenią. Kierowca szybko doceni wygodny, stworzony do długich wojaży fotelem z przyzwoitym trzymaniem bocznym. Pasażerowie na tylnej kanapie moją zaś tyle miejsca, że spokojnie mogą podróżować założywszy nogę na nogę.

Dodatkowym atutem wersji kombi jest przepastny bagażnik o pojemności aż 633 litrów. Dla porównania Toyota Avensis Wagon może poszczycić się „tylko" 543 litrowym kufrem, a Opel Insignia Sports Tourer 540 litrowym. Do czeskiego krewniaka zbliża się jedynie Volkswagen Passat Variant ze 603 litrowym bagażnikiem. Pojedynek wygrywa tylko Mercedes klasy E, który ma 695 l przestrzeni bagażowej, ale to auto jest niemal dwa razy droższe od produktu Skody.

Utrzymanie porządku w kufrze Superba pomagają specjalne szyny, na których możemy zamontować przesuwaną aluminiową przegrodę lub elastyczną siatkę. Rozłożenie tylnych siedzeń czyni z czeskiej limuzyny małego dostawczaka ze 1865 litrową przestrzenią ładunkową. Wygodną funkcją jest możliwość otwierania klapy bagażnika przyciskiem w kabinie kierowcy. Za takie udogodnienie trzeba jednak dopłacić 1800 zł (z wyjątkiem najdroższej wersji platinum). W środku samochodu, podobnie jak w przypadku stylistyki nadwozia, dominuje elegancki umiar. Nie znajdziemy tu rozbudowanego niczym w statku kosmicznym kokpitu, tylko proste, klasyczne rozwiązania. Zgrabny ekran nawigacji, dyskretne pokrętła i przyciski klimatyzacji. Moje zastrzeżenia budzi jedynie niezbyt oryginalny krój cyferek na zegarach – taki sam jak w innych modelach Skody. Wyskalowany w dziesiątkach obrotomierz łatwo poza tym pomylić z prędkościomierzem.

Narzekać nie można na jakość materiałów deski rozdzielczej. Nie poskąpiono tu miękkich, przyjemnych w dotyku tworzyw. Wrażenia z jazdy Skodą Superb jest takie jakich można oczekiwać od limuzyny wyższej klasy. Zawieszenie jest na tyle komfortowe by nie denerwować pasażerów nieprzyjemnym podskakiwaniem na nierównościach, a jednocześnie wystarczająco sztywne, by zapewnić kierowcy poczucie panowania nad autem. W tym ostatnim pomaga też układ kierowniczy z dobrze dobraną siłą wspomagania. Do charakteru samochodu pasuje silnik, w który wyposażony był testowany model. 1,8 litrowa, wspomagana turbiną jednostka benzynowa rozwija moc 160 KM. Moment obrotowy wynoszący 250 Nm dostępny  w szerokim przedziale 1500 – 4500 obr./min. sprawia, że autem można komfortowo i bezpiecznie wyprzedzać oraz dynamicznie poruszać się po mieście bez konieczność częstych zmian przełożeń. Mechanizm skrzyni biegów mógłby być zaś wzorem nawet dla sportowych aut. Lewarek ma krótki skok i precyzyjnie trafia w wybrane położenie.

Niezłe osiągi silnika okupione są sporym zużyciem paliwa. Trudno zmusić komputer pokładowy do pokazywania średniego spalania poniżej 10 l/100 km.

Najtańsza wersja Skody Superb – Active z silnikiem 1,8 TSI/160 Km kosztuje 94 100 zł. Jednak za tę kwotę dostaniemy auto stosunkowo ubogo wyposażone. W tej wersji znajdziemy np. klimatyzację manualną i 16 calowe stalowe koła. Kolejny poziom wyposażenia – Ambition (106 660 zł) zapewnia już m.in. dwustrefową klimatyzację automatyczną, tempomat, elektrycznie sterowane lusterka boczne z oświetleniem okolic drzwi, podgrzewane fotele przednie, czujnik deszczu, bi-ksenonowe reflektory i 16 calowe obręcze ze stopów lekkich. Najdroższa wersja – Platinum wyceniona została na 123 800 zł. Godnym dokupienia dodatkiem jest bezkluczykowy system obsługi auta (1500 zł), dzięki któremu możemy otwierać samochód nie wyjmując kluczyka z kieszeni i uruchamiać silnik przyciskiem.

Dane techniczne testowanego auta

Silnik: benzynowy, turbodoładowany

Moc maksymalna: 160 KM (118 kW) przy 4500 – 6200 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm przy 1500 – 4500 obr./min.

Prędkość maksymalna: 218 km/h

Przyspieszenie 0 – 100 km/h: 8,7 s.

Średnie zużycie paliwa: ok. 10 l/100 km

Cena: od 94 100 zł

Konkurencja: Opel Insignia Sports Tourer, Toyota Avensis Wagon, Volkswagen Passat Variant

Plusy

+ dużo przestrzeni wewnątrz auta

+ olbrzymi bagażnik

+ niezłe właściwości jezdne

+ przyzwoity komfort podróżowania

Minusy

+ ubogie wyposażenie wersji podstawowej

Najbardziej prestiżowy model Skody – Superb, może nie zachwyca wyszukaną stylistyką nadwozia, która przyciągałaby na ulicy wzrok innych kierowców. Jednak po zajęciu miejsca w środku każdy będzie pod wrażeniem i to niezależnie od tego czy usiądzie z przodu, czy z tyłu. Auto po prostu poraża przestrzenią. Kierowca szybko doceni wygodny, stworzony do długich wojaży fotelem z przyzwoitym trzymaniem bocznym. Pasażerowie na tylnej kanapie moją zaś tyle miejsca, że spokojnie mogą podróżować założywszy nogę na nogę.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Kultura
Wystawa finalistów Young Design 2025 już otwarta
Kultura
Krakowska wystawa daje niepowtarzalną szansę poznania sztuki rumuńskiej
Kultura
Nie żyje Ewa Dałkowska. Aktorka miała 78 lat
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Kultura
„Rytuał”, czyli tajemnica Karkonoszy. Rozmowa z Wojciechem Chmielarzem